تارتاریان

تارتاریان

تارتاریان

تارتاریان

تارتاریان

۱۰ مطلب در خرداد ۱۳۹۷ ثبت شده است

زندگی پس از مرگ

سه شنبه, ۲۹ خرداد ۱۳۹۷، ۰۱:۲۲ ب.ظ

زندگی پس از مرگ

زندگی پس از مرگ ،زندگی پس از مرگ در مسیحیت،زندگی پس از مرگ در اسلام،زندگی پس از مرگ دروغ است،زندگی پس از مرگ چگونه است،زندگی پس از مرگ از دیدگاه علم،زندگی پس از مرگ از دیدگاه دانشمندان،زندگی پس از مرگ در ادیان مختلف،زندگی پس از مرگ از نظر قرآن،حیات پس از مرگ در مسیحیت

زندگی پس از مرگ

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد زندگی پس از مرگ صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما عزیزان را جلب کند.زندگی پس از مرگ اعتقادی است که بیشتر ادیان از جمله ادیان ابراهیمی به آن ایمان دارند. این نوشتاز به زندگی پس از مرگ از دیدگاه علم بر اساس بزرگ ترین پژوهشی که تا کنون بشر انجام داده است می پردازد. زندگی پس از مرگ همواره موضوع مورد علاقه‌ی همه‌ی انسان‌ها است. بسیاری از ما احساس می‌کنیم که حقایقی در رابطه با تجربیات نزدیک به مرگ وجود دارد و این‌که شاید هشیاری ما می‌تواند بعد از مرگ مغزی ادامه داشته‌باشد. مشکل این است که تا کنون هیچ مطالعه‌ی علمی عظیمی در رابطه با این موضوع صورت نگرفته‌است.

آشنایی با زندگی پس از مرگ

“برزخ” یعنی عالمی مابین دنیا و آخرت که انسان پس از مرگ وارد آن عالم می‏شود. عالم برزخ متوسط بین دنیا و آخرت و اولین مرحله عالم ملکوت است و برخی از خصوصیات این جهان را از قبیل محدودیت زمانی داراست ولی در عین حال مربوط به عالم عقبی‌َ است‌. آیات و روایات متعددی گواه بر آن است که انسان مؤمن در عالم برزخ متنعم به نعمت‌های الهی است‌ که در ادامه اشاره خواهیم کرد. همچنین روایات زیادی صراحت دارد که اعمال انسان در قبر با او همراه است و پشتیبان یا عذاب‌دهنده او هستند تا در قیامت بر خداوند عرضه شوند. البته بعضی از مؤمنین نیز در برزخ معذبند و این عذاب کفاره گناهانشان خواهد بود تا در قیامت وارد بهشت گردند. نکته دیگر اینکه‌، آنچه در قبر و عالم برزخ مورد سؤال است اعتقادات انسان می‌باشد ولی بررسی تفصیلی اعمالی مربوط به قیامت است‌.

اثبات علمی زندگی پس از مرگ

این پژوهش که به سرپرستی دکتر سَم پارنیا از دانشگاه ایالتی نیویورک، “استونی بروک” انجام شد، ۴ سال طول کشید. نتایج در دسامبر سال گذشته منتشر شد. این دانشمند شیوه‌ی انجام این تحقیق را توضیح می‌دهد: surrender-goddess-300×300 “بر عکس آنچه تصور می‌کنیم، مرگ یک لحظه‌ی خاص نیست بلکه فرآیندی به طور بالقوه برگشت‌پذیر است که بعد از هر بیماری سخت یا تصادف رخ می‌دهد و باعث می‌شود که قلب، ریه‌ها و مغز از کار بیفتند. اگر برای معکوس‌کردن این روند تلاشی صورت بگیرد، آن را “ایست قلبی” می‌نامیم؛ هرچند اگر تلاش‌ها موفقیت‌آمیز نباشد، این روند مرگ نامیده می‌شود. در این پژوهش ما می‌خواستیم پا را فراتر از تجربه‌ی نزدیک به مرگ بگذاریم، تجربه‌ای که به لحاظ عاطفی بسیار پرتنش است اما هنوز به خوبی تعریف نشده‌است؛ هدف از این کار کشف عینی آن‌چه پس از مرگ برای ما رخ می‌دهد، است.”

زندگی پس از مرگ از زبان دانشجوی کاستاریکایی که مرده بود

ک دانشجوی برنامه‌نویسی کامپیوتر در کاستاریکا پس از انجام یک عمل جراحی فوت کرد. وی زندگی پس از مرگ را تجربه کرد و سپس در سردخانه به زندگی دوباره بازگشت. گراسیلا اچ داستان خود را در وب‌‌‏سایت بنیاد تحقیقاتی تجربیات پس از مرگ منتشر کرد.دیدم که پزشکان باشتاب روی من کار می‌کنند. آشفته بودند، به سرعت علائم حیاتی مرا گرفته و روی من سی‌پی‌آر انجام دادند. سپس به‌تدریج همگی اتاق را ترک کردند. نفهمیدم که چرا این‌‌‏گونه رفتار می‌کنند. تصمیم گرفتم که بلند شوم. تنها پزشکم درحالی‌که به بدنم خیره نگاه می‌کرد، آن‌‌‏جا ایستاده بود. خواستم که به او نزدیک‌‌‏تر شوم و کنار او ایستادم. می‌توانستم غم و عذاب روحی او را احساس کنم. به یاد دارم که شانه او را لمس کردم و سپس او آن‌‌‏جا را ترک کرد. بدن من شروع به بالا و بالاتر رفتن کرد. می‌توانم بگویم که یک نیروی خارجی در حال بالاکشیدن من بود. احساس فوق‌العاده‌ای داشتم. بدنم سبک و سبک‌‌‏تر می‌‌‏شد. در حالی‌که از سقف اتاق جراحی رد می‌شدم فهمیدم که هرکجا اراده می‌‌‏کردم، می‌توانستم بروم. به محلی کشیده شدم که پر از ابرهای روشن بود، نمی‌دانم یک اتاق بود یا یک فضای خالی، ولی هر چه در اطراف من قرار داشت بسیار نورانی و روشن بود که بدن مرا مملو از انرژی کرده و وجودم را لبریز از خرسندی می‌کرد. به بازوهای خود نگاه کردم و دریافتم که به همان شکل بازوهای انسان‌‌‏ها هستند با این تفاوت که از مواد متفاوتی ساخته شده‌‌‏اند. شبیه بخار سفیدی بودند که با درخششی سفیدرنگ، نقره‌ای‌‌‏رنگ و مروارید ‌‌‏رنگ، اطراف بدن من درهم آمیخته بودند. زیبا بودم. با اینکه هیچ آیینه‌ای نداشتم که در آن خود را ببینم می‌توانستم احساس کنم که صورت زیبایی دارم. بازوان و پاهای خود را دیدم که با لباس بلند، ساده و سفید رنگی از نور پوشانده شده بود. صدای من بیشتر شبیه صدای یک نوجوان بود که با صدای یک کودک آمیخته شده بود.ناگهان نوری درخشان‌‌‏تر از بدن من به من نزدیک شد. شدت نور آن، نزدیک بود که مرا کور کند. با صدای دل‌‌‏نشینی به من گفت : « نمی‌توانی این‌‌‏طور ادامه بدهی. » به خاطر دارم که ذهنی با من صحبت می‌کرد. درحالی‌که گریه می‌کردم چون واقعاً نمی‌خواستم برگردم، مرا برداشت و نگه داشت. در تمام مدت ساکت بود و آغوشش به من قدرت می‌داد. عشق و انرژی را احساس می‌کردم. هیچ عشق و قدرتی نیست که بتوان در دنیا با آن مقایسه کرد. به من گفت : « تو به اشتباه به اینجا فرستاده شده‌ای. به‌دلیل اشتباه یک نفر. باید برگردی. برای اینکه بتوانی اینجا بیایی باید کارهای بسیاری را به انجام برسانی. سعی کن در زندگی به دیگران کمک کنی. »

زندگی پس از مرگ در سردخانه

چشمان خود را باز کردم. همه چیز با درهای فلزی احاطه شده بود. افراد روی میزهای فلزی قرار گرفته بودند و هر نفر روی فرد دیگر قرار داشت. سرانجام آن مکان را شناسایی کردم. من در سردخانه بودم. احساس می‌کردم که مژگانم یخ بسته‌‌‏اند و تمام بدنم سرد است. بدن خود را احساس نمی‌کردم. حتی قادر نبودم که گردن خود را تکان بدهم و یا صحبت کنم. احساس خواب‌آلودگی می‌کردم. دو یا سه ساعت بعد صداهایی شنیدم. دوباره چشمان خود را گشودم و دو پرستار مرد را دیدم. فهمیدم که باید با یکی از آنها تماس چشمی برقرار کنم. به سختی قدرت این را داشتم که چند بار چشمک بزنم. در نهایت این کار را کردم ولی این کار انرژی زیادی از من گرفت. یکی از آنها به من نگاه کرد و در حالی‌که ترسیده بود، به همکار خود گفت : « نگاه کن ! چشمان خود را تکان می‌دهد. » بعد در حالی‌که می‌خندید گفت : « بیا از اینجا برویم. اینجا ترسناک شده است. » من از درون فریاد می‌کشیدم : « لطفاً مرا ترک نکنید. » تا زمانی‌که پرستاران همراه با پزشکان برگشتند چشمان خود را نبستم. تمام آنچه شنیدم این بود که یک نفر می‌گفت : « چه کسی این بیمار را به سردخانه فرستاده است؟ » پزشکان از خود بیخود شده بودند. زمانی‌که مطمئن شدم از آن مکان دور شده‌ام چشمان خود را بستم و تا سه یا چهار روز دیگر بیدار نشدم. در بازه‌های زمانی طولانی به خواب رفتaه بودم و نمی‌توانستم صحبت کنم. در روز پنجم دوباره توانستم دستان و پاهای خود را حرکت دهم. پزشکان به من توضیح دادند که من با اشتباه به آنجا فرستاده شده بودم. آنان از طریق درمان به من کمک کردند که دوباره راه بروم. چیزی که از این تجربه آموختم این بود که نباید زمان خود را با انجام کارهای نادرست هدر بدهیم. به خاطر خودمان هم که شده باید کارهای خوب انجام دهیم. زیرا دنیای آن طرف همانند یک بانک است. هر اندازه که پس‌انداز کرده باشی در نهایت به همان میزان به دست می‌آوری.

زندگی پس از مرگ از دیدگاه اسلام

معاد واژهٔ عربی ست، به معنای رستاخیز یا دوباره برخاستن (پس از مرگ). باور به رستاخیز (معاد) یکی از اصول دین اسلام است. معاد هم روحانی و هم جسمانی است. معاد یکی از اصول دین اسلام و یکی از مهم‌ترین آن‌هاست. به شکلی که در قرآن(کتاب مقدس اسلام) بعد از ایمان به خدا به چیزی به اندازهٔ معاد پرداخته نشده‌است. معاد در اسلام در دو بخش برزخ و آخرت بیان شده‌است. برزخ به دنیای میان دنیا و اخرت گفته می‌شود.طبق عقاید اسلام در این مرحله روح انسان به شکل کامل از بدن گرفته می‌شود. انسان در این مرحله کمی از جزای اعمال دنیایی اش را می‌بیند و این پدیده به شکل صورت واقعی اعمال است . زیرا در عقاید اسلام هر عملی که انسان مرتکب می‌شود در روح او حک می‌شود و در صورتی که اعمال او با توبه از روحش محو نگشته باشد می‌تواند این عمل حک شده در برزخ به شکل شخصی بر وی وارد می‌شود و می‌تواند اعمال خود را مشاهده کند.

زندگی پس از مرگ در مصر باستان

برای نخستین بار در دوران پادشاهی نوین مصر مصریان (حدود ۱۵۵۰ پیش از میلاد) از این متون استفاده شد و تا ۵۰ پیش از میلاد ادامه داشت. با توجه به این که مصریان باستان به زندگی پس از مرگ باور داشتند، نسخ مصوری از دست‌نوشته ها را، همراه با سایر وسایل مورد مصرف روزانه در کنار فرد درگذشته به خاک می‌سپردند تا در زندگی پسین و ضمن استفاده از دیگر وسایل، کتاب‌های مصوری را نیز برای مطالعه در اختیار داشته باشند. این دست‌نوشته‌های نگاره‌دار مصری امروزه به نام کتاب مردگان نیز، یاد می‌شوند.

زندگی پس از مرگ از دید امامان

ویژگی‏های عالم برزخ این است که قبر یا بمنزله باغی از باغهای بهشت، یا حفره‏ای از حفره‏های جهنم خواهد بود، لذا امام سجاد(ع) فرمود: “ان القبر روضه من ریاض الجنه او حفره من حفر النیران”. (پیام قرآن، ج 5، ص 447، به نقل از تفسیر برهان، ج 3، ص 120.) یکی دیگر از خصایص عالم برزخ، سؤال در قبر است، امام صادق(ع) فرمود: من انکر ثلاثه اشیاء فلیس من شیعتنا: المعراج و المسأله فی القبر و الشفاعه؛ کسی که سه چیز را انکار کند از شیعیان ما نیست، معراج، سؤال در قبر و شفاعت.(همان، ص 460.) یکی دیگر از ویژگی‏های قبر، فشار قبر است، البته مراد از قبر در اکثر اخبار، چیزی است که روح در آن در عالم برزخ قرار دارد.(بحارالانوار، ج 6، ص 271) هنگام مرگ روح نمی میرد, بلکه ارتباط خود را با بدن قطع می کند و بعد از مرگ بدن متلاشی می شود, امّا روح با قالب مثالی در عالم برزخ به زندگی خود ادامه می دهد.

زندگی پس از مرگ از دید قرآن

در آیه 99ـ 100سوره مؤمنون از زندگی پس از مرگ تا قیامت کبری که فاصلهء بین زندگی دنیا و قیامت است , با کلمهء برزخ تعبیر کرده است . بر اساس دلالت آیات و روایات رسیده از رسول اکرم و ائمهء اطهار علیهم السلام علمای اسلام در مورد وجودعالم برزخ و عذاب و نعمت اتّفاق نظر دارند. بدین معنی که انسان بلافاصله پس از مرگ وارد مرحله ای دیگر ازحیات و زندگی می گردد که همه چیز را حس می کند; از چیزهایی لذّت می برد و از چیزهایی دیگر رنج و البته لذّت ورنج انسان بستگی به افکار و اخلاق و اعمالش در دنیا دارد. این زندگی برزخی ادامه دارد تا آن گاه که قیامت کبری بر پا شود.(مجموعه آثار شهید مطهری , ج 2 ص 513ـ 514 ) قرآن کریم دربارهء مؤمن (آل یاسین ) که در راه یاری فرستادگان حضرت عیسی در شهر انطاکیه به شهادت رسید می فرماید: .(یس (36 آیه 26ـ 27) رسول خدا در جنگ بدر پس از پیروزی مسلمانان و کشته شدن گروهی از سران قریش و انداختن بدن های آن ها در یک چاه , سر به درون چاه برد و به آن ها گفت : ما آن چه را خداوند به ما وعده داد, محقق یافتیم . آیا شما نیزوعده های خدا را راست یافتید؟ بعضی از اصحاب گفتند: یا رسول اللّه ! شما با کشته شدگان و مردگان سخن می گویید! مگر این ها سخن شما رادرک می کنند؟ فرمود: آن ها اکنون از شما شنواترند.(مجموعه آثار شهید مطهری , ج 2 ص 517)

زندگی پس از مرگ در عالم برزخ

در مورد چگونگی زندگی در عالم برزخ که آیا تنها روح است یا با بدن است , روشن ترین تصویر این است که : روح انسان بعد از مرگ و پایان زندگی دنیا, در جسم لطیفی قرار می گیرد که بسیاری از عوارض جسم و بدن مادی بر کنار است , ولی از آن نظر که شبیه جسم مادی است , به آن یا می گویند که نه کاملاًمجرّد است و نه مادّی محض , بلکه دارای یک نوع تجرّد برزخی است . به گفتهء بعضی از دانشمندان می توان آن راتشبیه به خواب کرد, در خواب های راستین روح انسان با استفاده از قالب , به نقاط مختلف پرواز می کند و مناظر رامی بیند و از نعمت ها بهره می گیرد و لذّت می برد و گاه مناظر هولناکی را مشاهده می کند و سخت متألّم می گردد وفریاد می کشد و از خواب بیدار می شود.(تفسیر نمونه , ج 14 ص 311 پیام قرآن , آیت اللّه مکارم شیرازی , ج 5 ص 463)

زندگی پس از مرگ در برزخ چه مدت طول می کشد

همانطور که قبلا گفتیم برزخ، جهانی نو و زندگی تازه و جدیدی است که از هنگام مرگ هر انسانی شروع می‏شود و تا بر پایی روز قیامت ادامه دارد و با برپایی قیامت، زندگی انسان در برزخ پایان می‏پذیرد یعنی برزخ دیگر ابدی نیست و برزخ دالان ورودی به قیامت کبری و نخستین منزل از منازل آخرت می‏باشد. در آیه‏ی 99 – 100 سوره‏ی مؤمنون چنین آمد، وقتی هنگام مرگ یکی از تبه‏کاران فرا رسید، درخواست برگشت می‏کند و خداوند با ردّ درخواست آنان، می‏فرماید: من وارئهم برزخ الی یوم یبعثون یعنی پشت سر آن‏ها برزخی است تا روزی (روز قیامت) که برانگیخته شوند. در روایات هنگامی که از معصوم(ع) پرسیده می‏شود، برزخ چیست؟ می‏فرماید: القَبرُ منذ حینَ موته الی یومِ القیامهِ عالم برزخ همان عالم قبر است که از هنگام مرگ آغاز می‏شود و تا زمان برپایی قیامت ادامه دارد(نورالثقلین، ج 3، ص 554). بنابر این، هم اکنون ـ که قیامت برپا نشده ـ عالم برزخ وجود دارد و امری صرفاً ذهنی نیست و همه‏ آنان که مرده‏اند هم‏اکنون در آن جهان به سر می‏برند و آن دارای حیات و زندگی‏ای هستند که در ادامه‏ی زندگی دنیا است، از یک سو و شروع زندگی و حیاتی است که مرگی برای آن تصور ندارد و امتداد آن، تا ابدیت می‏باشد. حالا کی قیامت می شود ما نمی دانیم .وخود این ندانستن و معلوم نبودن هم حکمت هایی دارد.

اثبت زندگی پس از مرگ از نتایج تحقیق دانشگاه ساوت‌همپتون بریتانیا

۱. موضوعات مرتبط با تجربه‌ی مرگ ظاهرا بسیار گسترده‌تر هستند از آن‌چه تا کنون فهمیده‌ایم، یا آن‌چه به عنوان تجربیات نزدیک به مرگ توصیف شده‌است. ۲. در برخی از بیمارانی که ایست قلبی داشتند، خاطرات هشیاری دیداری که سازگار با تجربیاتِ به اصطلاح “خارج از بدن” هستند، ممکن است با رخدادهای واقعی مطابقت داشته باشند. ۳. آدم‌های زیادی می‌توانند تجربه‌ی واضحی از مرگ داشته باشند، اما به دلیل اثرات آسیب مغزی یا داروهای آرام‌بخش روی مدارهای حافظه، نمی‌توانند آن را به خاطر بیاورند. ۴. عباراتی که بسیار استفاده می‌شوند اما هنوز به لحاظ علمی مبهم هستند مثل تجربیات نزدیک به مرگ و خروج از بدن، ممکن است برای توصیف تجربه‌ی واقعی مرگ کافی نباشند. پژوهش‌های آتی باید روی ایست قلبی که به لحاظ بیولوژیکی مترادف با مرگ است، تمرکز کنند نه روی حالت‌های پزشکیِ بد تعریف شده که گاهی به عنوان حالت‌های “نزدیک به مرگ” از آنها یاد می‌شود. ۵. تجربه‌ای که شخص از مرگ به یاد می‌آورد، استحقاق یک تحقیق واقعی و بدون تعصب را دارد.

  • سجاد ورمزیار

نوشیدنی های ماه رمضان

يكشنبه, ۲۷ خرداد ۱۳۹۷، ۰۸:۳۵ ب.ظ

نوشیدنی های ماه رمضان

نوشیدنی ماه رمضان ، نوشیدنی های ماه رمضان ،نوشیدنی برای ماه رمضان،نوشیدنی مخصوص ماه رمضان،بهترین نوشیدنی ماه رمضان،نوشیدنی در ماه رمضان،نوشیدنیهای مناسب ماه رمضان،نوشیدنیهای مخصوص ماه رمضان،نوشیدنی مناسب در ماه رمضان،نوشیدنی های خنک ماه رمضان،نوشیدنی های مخصوص ماه رمضان،نوشیدنی های مناسب ماه رمضان

نوشیدنی ماه رمضان

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد خاکشیر، تخم شربتی،کاسنی ،سکنجبین و بیدمشک می تواند به کاهش تشنگی و عطش در ماه مبارک رمضان کمک کند. روزه داری در فصل گرما دچار کم آبی بدن می شود،آب بدن مهمترین عاملی است که می تواند برای روزه داران باعث مشکلات زیادی شود و حتی جان فرد را به خطر اندازد.

نوشیدنی های مناسب ماه رمضان

بین افطار تا سحر روزه داران می توانند از نوشیدنی های مخصوص ماه رمضان، چای کمرنگ، آب میوه های طبیعی و انواع میوه های تابستانی استفاده کنند، چای به دلیل داشتن مواد آنتی اکسیدان و ضد سرطان برای بدن مفید است، اما چای به دلیل مدر بودن باعث می شود مقدار بیشتری از آب بدن دفع شود.هنگام افطار بهتر است که از شیر ولرم همراه با مواد دارای قند طبیعی مانند خرما، عسل یا انگور شیرین استفاده شود چرا که این مواد شیرین علاوه بر تنظیم قند خون، خاصیت سم زدایی نیز دارند. یکی از راههای مقابله با تشنگی در ماه مبارک رمضان مصرف میوه و سبزی فراوان است که علاوه بر مقاومت بیشتر در مقابل تشنگی، به دلیل داشتن فیبر، سرعت حرکت مواد غذایی را کاهش داده وسبب می شود احساس گرسنگی نیز دیرتر فعال شود.

آب یخ نوشیدنی نامناسب ماه رمضان

زمانی که آب خنک همراه با یخ مصرف می شود چون دمای بدن را برای مدت کوتاهی پایین می آورد، اما باعث رفع عطش در دراز مدت نمی شود. هنگام افطار باید از نوشیدن آب یخ به طور ناگهانی پرهیز کرد همچنین در وعده افطار نیز از نوشیدنی های ماه رمضان استفاده کرد.

سکنجبین خیار نوشیدنی ماه رمضان

شربت سکنجبین خیار که یکی از معروف‌ترین و پرخاصیت‌ترین نوشیدنی‌ها در طب سنتی ایران است، علاوه بر آن‌که باعث افزایش نشاط می‌شود، تأثیرات درمانی و شفابخشی زیادی دارد و برای رفع عطش نیز بسیار مفید است. برای تهیه این نوشیدنی قبل از هر چیز لیموترش را پوست بگیرید و فیله آن را جدا کرده و همراه عرق نعناع درون پارچ مخلوط‌کن بریزید. پس‌ازآن خیار را خوب شسته و رنده کنید و به مواد داخل پارچ اضافه کنید. بعد از مخلوط شدن این مواد، آنها را درون لیوان بریزید و به‌اندازه شیرین شدن آن سکنجبین به لیوان‌ها اضافه کنید. می‌توانید باکم و زیاد کردن میزان سکنجبین یک شربت سکنجبین ـ خیار شیرین یا کم شیرین تهیه کنید. بهترین روش برای تزئین این نوشیدنی خوش آب و رنگ آن است که پس از اضافه کردن چند قطعه یخ به داخل لیوان، با یک برش نازک لیموترش و کمی نعنای تازه آن را تزئین کنید.

شربت آبلیمو از بهترین نوشیدنی های ماه رمضان

شربت آبلیمو یکی از نوشیدنی های ماه رمضان است و شربت آبلیمو کم شیرین سبب ترشح بزاق شده و احساس تشنگی را در روزه داران برطرف می کند.

نوشیدنی بهار نارنج مفید برای ماه رمضان

برای مقابله با استرس و فشارهای عصبی از خواص بهارنارنج غافل نشین. در روزهای گرم روزه داری و تابستان و با بالارفتن میزان تعریق بدن ممکنه دچار ضعف اعصاب و احساس ناراحتی بشین اما با مصرف مداوم شربت بهارنارنج میتونین با این مشکلات تا حد زیادی مقابله کنین.

عرق بهارنارنج 2 قاشق غذاخوری

آب پرتقال نصف لیوان

آب نصف لیوان

شربت پایه به مقدار لازم

شربت شربت خاکشیر و تخم شربتی از بهترین نوشیدنی های ماه رمضان

از دیگر نوشیدنی های ماه رمضان شربت خاکشیر و تخم شربتی خنک کننده و ضد عطش هستند و می توانند آب را درون دانه های خود نگه دارند و به تدریج آن را به بدن برسانند. در نتیجه نیاز بدن را به مدت طولانی تر نسبت به آب تامین می کند. بهتر است آنها را بدون شکر یا با شکر کم مصرف کرد.

نوشیدنی گل گاوزبان

گل گاو زبان گیاهی مقوی، نشاط آور و آرامش بخشه و میتوان آن را بصورت دمنوش به همراه کمی لیمو عمانی هم استفاده کرد. مبتلایان به فشارخون از نوشیدن بیش از اندازه ی این شربت یا دمنوش خودداری کنند زیرا فشار خون رو بالا میبره، یا برای جلوگیری از افزایش فشار خون حتما اون رو با لیمو استفاده کنید.

دم نوش گل گاو زبان(مثل چای دم کنید) نصف لیوان

آب نصف لیوان

شربت پایه به مقدار لازم

عرق سنبل الطیب 2 قاشق غذاخوری

آب لیمو 1 قاشق غذاخوری

نوشیدنی کاسنی برای ماه رمضان

دربین عرقیات سنتی، فقط کاسنی خاصیت خنک کنندگی بدن را دارد، از این رو پیشنهاد می شود نوشیدنی های مخصوص ماه رمضان مانند خاکشیر را با کمی کاسنی و گلاب مخلوط و سپس استفاده کرد.

شربت گیاهی راوند مفید برای ماه رمضان

امروز برای روزه دارن یک نوشیدنی برای ماه رمضان معرفی میکنیم که چون رمضان مصادف با روز های گرم تابستانی است این نوشیدنی مقاومت بدن را زیاد میکند و شخص در طول روز انرژی بیشتری دریافت میکند در اد امه مطلب با هم درباه این نوشیدنی با کارشناس دارویی بیشتر بحث میکنیم احمد دانایی کارشناس گیاهان دارویی با اشاره به مصادف شدن ماه مبارک رمضان با یکی از گرم‌ترین ماههای سال که در آن تعریق بدن به شدت بیشتر می‌شود، افزود: استفاده از نوشیدنی‌هایی که عطش را رفع و قدرت و توان بدن را افزایش می دهد در این ماه ضرورت دارد. وی شربت گیاهی راوند را یک شربت مفید برای ایام روزه داری عنوان کرد و گفت: این شربت از عصاره چندین گیاه نظیر عصاره چای سبز، عصاره دارچین، برگ به لیمو و… تشکیل شده و به علت دارا بودن اسید گلورونیک، سیستم ایمنی بدن را افزایش می دهد. دانایی همچنین گفت: شربت راوند به دلیل دارا بودن نوعی آنتی بیوتیک قوی باعث می شود که مواد زائد و سموم بدن دفع شود. این کارشناس طب سنتی با بیان اینکه یکی از بیماری‌های شایع در ماه رمضان که از کمبود آب و املاح معدنی در بدن ایجاد می‌شود تنبلی روده است، افزود: شربت راوند به دلیل دارا بودن اسید گلورونیک، املاح معدنی، اسید سیتریک، ویتامین‌های گروه B ,و… در درمان این بیماری و جلوگیری از ابتلا به آن نقش مهمی را ایفا می کند. وی ادامه داد: از آنجا که طعم شربت راوند ترش مزه است، افراد بنا بر ذائقه خود می‌توانند آن را باعسل طبیعی شیرین کنند. دانایی خاطرنشان کرد: در روزهای عادی بهترین زمان مصرف این شربت قبل از صبحانه و عصرها است اما برای افراد روزه دار ۳۰ دقیقه بعد از صرف افطار و در مرحله دوم بعد از وعده سحر زمان مناسبی برای نوشیدن این شربت گیاهی است. وی اظهار کرد: مقدار مصرف معمول این شربت در هر وعده یک استکان معمولی است. این کارشناس طب سنتی با اشاره به دیگر فوائد گیاه راوند افزود: جلوگیری از ریزش موها، چین و چروک پوست و سخت شدن رگها، مفاصل و عضلات از دیگر فوائد این گیاه دارویی است.

شربت سنکنجبین نوشیدنی محبوب ماه رمضان

شربت سکنجبین به تنهایی یا با اضافه کردن سکنجبین به خاکشیر نیز می تواند به رفع عطش کمک کند و بهتر است این ترکیب را تهیه و برای رفع تشنگی آن را نوشید.

شربت عرق بیدمشک نوشیدنی ماه رمضان

یکی از بهترین و راحت ترین روش‌های درمان عطش مصرف شربت‌های سنتی و خنک است. خاکشیر و تخم شربتی از شربت‌هایی است که همیشه نام آن‌ها را شنیده‌اید و برای ماه مبارک رمضان کاربرد بسیاری دارد. اما علاوه بر این‌ها از چه شربت‌های دیگری می‌توان برای رفع عطش استفاده کرد؟ بیدمشک نوعی درخت بید است که در اوایل بهار قبل از اینکه برگ بدهد به گل می‌نشیند. عرق بیدمشک خواصی مثل رفع عطش، آرام بخشی و تقویت قلب دارد، پس حتما در ماه رمضان یک شیشه عرق بیدمشک در خانه داشته باشید

دم کرده نعناع مفید برای ماه رمضان

دم کرده برگ خشک نعناع و یا مخلوط آن با عسل بین افطار تا سحر موجب رفع تشنگی خواهد شد. تهیه و مصرف شربت نعناع نیز رفع تشنگی بسیار مفید است. برای تهیه آن باید از شربت پایه استفاده کرد. جوشاندن شکر و آب به نسبت دو به یک و افزودن مقداری عرق نعناع و آب لیمو ترش که باید به صورت خنک مصرف شود. این شربت نیز به میزان زیادی از عطش جلوگیری می کند و از نوشیدنی های ماه رمضان است.

ماءالشعیر خانگی مفید برای ماه رمضان

برای تهیه ما‌ء الشعیر خانگی ابتدا یک لیوان جو را با ۱۴ لیوان آب خیس کرده و روی اجاق گاز قرار دهید، به محض شکفته شدن جوها آن را از روی حرارت برداشته و از صافی رد کنید. وقتی نوشیدنی‌‌تان کمی سرد شد، آن را به حالت نیم گرم بنوشید. این نوشیدنی علاوه بر رفع عطش در خارج شدن عفونت‌ها از بدن بسیار مناسب است.

دم کرده لیمو عمانی با گل گاو زبان و نبات

دم کرده لیمو عمانی با گل گاو زبان و نبات نیز می تواند علاوه بر رفع تشنگی، باعث آرامش و خواب مناسب در شب شود.

شربت تمبر هندی با عسل

خیس کردن تمبر هندی و صاف کردن آن و سپس مخلوط آن با عسل و تهیه شربت، نوشیدنی مفیدی برای رفع یبوست در ماه رمضان محسوب می شود.

مخلوط زردآلوی تازه همراه با عسل

مخلوط زرد آلوی تازه همراه عسل نیز مناسب جهت رفع عطش و برای سنگینی معده می توان استفاده کرد. می توان به جای یک عدد میوه، نصف تا یک لیوان آب میوه مصرف کرد،البته بهتر است آبمیوه طبیعی باشد. مخلوط میوه ها با شیر مانند شیر موز یا توت فرنگی نیز از نظر تغذیه بسیار با ارزش است.

نوشیدنی های ممنوع در ماه رمضان

زمانی که آب خنک همراه با یخ مصرف می‌شود چون دمای بدن را برای مدت کوتاهی پایین می‌آورد، اما باعث رفع عطش در دراز مدت نمی‌شود. هنگام افطار باید از نوشیدن آب یخ به طور ناگهانی پرهیز کرد همچنین در وعده افطار نیز از نوشیدنی‌های ماه رمضان استفاده کرد. مصرف هرگونه نوشیدنی حاوی کافئین نه تنها باعث رفع عطش نمی شود بلکه به دلیل مدر بودن موجب تشدید تشنگی می شود بنابراین نوشیدن چای پررنگ و انواع قهوه و نوشابه های گازدار کافئین دار مناسب نیست. مصرف آب همراه غذا و به مقدار زیاد موجب رقیق شدن شیره گوارشی و آنزیم های موثر در هضم غذا و در نتیجه منجر به اختلال در هضم و جذب مواد غذایی و درد شکم و نفخ خواهد شد. بهترین زمان نوشیدن آب کافی یک ساعت بعد از افطار تا نیم ساعت قبل از مصرف غذایی سحر است؛ بهترین روش برای رفع عطش و تشنگی نیز مصرف سبزی و میوه های آبدار و فیبردار در وعده های سحر و افطار است.

بیشتر بخوانید : نوشابهماءالشعیرآب پنیر

  • سجاد ورمزیار

جرم دندان

شنبه, ۲۶ خرداد ۱۳۹۷، ۰۲:۱۹ ب.ظ

جرم دندان

جرم دندان ,جرم دندان چیست,جرم دندان در کودکان,جرم دندان طب سنتی,جرم دندان سیگار,جرم دندان مصنوعی,جرم دندان گربه,جرم دندان و لثه,جرم دندان در خواب,جرم دندان به انگلیسی,جرم گیری دندان به انگلیسی,جرم گیری دندان به انگلیسی,جرم گیر دندان به انگلیسی,جرم گیری دندان چیست,علت جرم دندان چیست,جرم گیر دندان چیست,جرم گیری دندان در کودکان

جرم دندان , جرم دندان چیست , رفع جرم دندان , از بین بردن جرم دندان , درمان جرم دندان

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد جرم دندان صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.تشکیل جرم بر روی دندان ها به صورت کاملا آرام رخ می دهد و این طیف آهسته مانع از دیده شدن تحلیل و از بین رفتن لثه ها که در حقیقت مشکلی جدی به شمار می آید و درمانی سخت دارد می شود.

جرم دندان چیست؟

جرم دندان در حقیقت جرم تجمع محکم و سخت شده پلاکهای میکروبی است که به دندانها چسبیده‌اند و با مسواک زدن نیز تمیز نمی‌شوند. هدف از مسواک زدن حذف لایه میکروبی فوق (پلاک میکروبی) است. پلاک میکروبی نه تنها باعث پوسیدگی دندان می‌شود، بلکه فعالیت میکروبهای موجود در آن باعث آسیب به لثه و ایجاد التهاب در ناحیه لثه (ژنژیویت) نیز خواهد شد. اگر شخصی خوب مسواک نزند، پلاکهای میکروبی کاملاً حذف نمی‌شوند و به تدریج بر ضخامت آنها افزوده می‌شود، پلاکهای میکروبی ضخیم شده، تحت تأثیر کلسیم بزاقی می‌توانند به مواد معدنی موجود در دندان اتصال شیمیایی پیدا کنند. این فرایند منجر به تشکیل جرم می‌شود. یعنی یک جسم سخت غیر از دندان در کنار دندان تشکیل می‌شود که از طریق کلسیم بزاقی، اتصال ضعیفی به دندان پیدا می‌کند. اتصال به دندان در حدی قوی نیست که نتوان آن را توسط ابزار دندانپزشکی جدا کرد، اما آن قدر قوی هست که با مسواک زدن یا شستشو قابل پاک شدن نباشد.

 دلیل جرم دندان چیست؟

باید دقت کنید که هر تغییر رنگی بر روی دندانها نشانه جرم دندان نیست بلگه پوسیدگی ها هم در رنگ طبیعی دندان تغییر ایجاد می کنند. گاها لکه هایی هم بر روی دندان وجود دارد که حتی با جرم گیری هم از بین نمی رود که این ممکن است ناشی از مصرف داروهایی در زمان رشد و تکامل دندان باشد. دلایل رایج دیگری که در ایجاد جرم دندان ها نقش دارند مصرف بیش از حد چای و قهوه و بدتر از همه مصرف دخانیات است.

ژل آلوئه ورا و لایه‌بردار گلیسیرین برای جلوگیری از جرم دندان

مواد لازم:

۱ قاشق چای‌خوری ژل آلوئه ورا؛

۴ قاشق چای‌خوری گلیسیرین گیاهی؛

۴-۵ قاشق غذاخوری جوش شیرین؛

۱۰ قطره اسانس لیمو؛

و ۱ فنجان آب.

طرز تهیه:

تمام مواد لازم را با هم مخلوط کنید تا خمیر یک‌دستی تولید شود؛مخلوط را به دندان‌هایتان بمالید؛دهان را کاملا آب بکشید به‌طوری که همه‌ی خمیر کاملا از روی دندان‌ها پاک بشود.

مدت زمان مصرف:

روزی یک مرتبه از این مخلوط استفاده کنید تا پاک‌سازی پلاک‌ها شروع شود. بعد از آن،‌تا زمانی‌ که جرم‌گیری کاملا نتیجه بدهد از این مخلوط هر ۳-۴ روز، یک‌بار استفاده کنید.

علت اثرگذاری:

آلوئه‌ ورا و جوش شیرین خواص ضد‌میکروبی دارند. علاوه بر این آلوئه‌ ورا می‌تواند با رادیکال‌های آزادی که عامل ایجاد باکتری‌ها در دهان هستند، مبارزه کند. اسانس لیمو هم خاصیت فوق‌العاده‌ای در از بین بردن جرم‌ها و پلاک‌های روی دندان دارد.
توجه: یادتان باشد به علت وجود گلیسیرین دراین ترکیب نباید در مصرف آن افراط کنید. زیرا گلیسیرین در بلندمدت از مینرالیزه شدن دندا‌ن‌ها جلوگیری می‌کند و در نتیجه استحکام دندان‌ها کاهش می‌یابد.

رفع جرم دندان با دانه های کنجد

بهداشت دهان و دندان بسیار مهم است، به ویژه اگر شما می خواهید دندان هایی سالم و تمیز داشته باشید. شما به راحتی می توانید در منزل از دندان های خود مراقبت کرده و از آسیب دیدن دندان ها و یا ایجاد جرم های سنگین بر روی دندان های خود جلوگیری کنید. یکی از روش های مرسوم خانگی برای رفع جرم دندان این است که پس از صرف هر وعده غذایی، دهان خود را به سرعت بشویید. این کار سبب جلوگیری از ایجاد جرم بیشتر بر روی دندان می شود. همچنین دانه های کنجد و یا مخلوطی از نمک و روغن خردل از روش های رفع جرم دندان به روش سنتی محسوب می شوند. 

رفع جرم سیاه دندان

به منظور رفع جرم های سیاه و ماندگار در سطح دندان باید از روش های دیگری استفاده کرد زیرا خمیر دندان و نخ دندان به تنهایی جوابگو نخواهد بود و این جرم سیاه و سنگین که بر اثر نوشیدن قهوه، کافئین و یا مواد غذایی دیگر ایجاد شده است، شکل ظاهری دندان را نامناسب می کند. یکی از ابزارهای رفع جرم سیاه دندان، استفاده از ابزار آلترا سونیک است. در این ابزار، با استفاده از ارتعاش، تراکم موجود در سطح دندان را برطرف می کنند. این دستگاه به طور معمول صدایی سوت مانند در دهان پخش می کند، درست مانند زمانی که یک مسواک برقی را در دهان خود قرار می دهید. ابزار اولتراسونیک به صورت منحنی و گرد بوده و روی سطح دندان شما به حرکت در می آید. در صورت نیاز تنظیمات مناسبی برای تغییر فشار، اعمال می شود. در موارد دیگر به منظور رفع جرم سیاه دندان، از ابزارهای معمول جرم گیری استفاده می شود.

درمان جرم دندان با سرکه سیب

سرکه سفید دارای خواص آنتی‌باکتریال است که می‌تواند به جلوگیری از تجمع جرم روی دندان‌ها کمک کند اما به دلیل اسید استیک موجود در آن باید در مصرف آن احتیاط کرد چون استفاده زیاد از آن موجب تخریب مینای دندان می‌شود. دو قاشق چایخوری سرکه سفید و نصف قاشق چایخوری نمک را در نصف لیوان آب گرم حل کنید. یک یا دو بار در روز دهانتان رابا این مخلوط مانند دهانشویه شست و شو دهید.

درمان جرم دندان با پوست پرتقال

پوست پرتقال اغلب به عنوان سفیدکننده طبیعی دندان برای از بین بردن لکه‌های روی آن استفاده می‌شود. شما می‌توانید قسمت داخلی پوست پرتقال را دو دقیقه مستقیم روی دندان‌های خود بمالید و آنها را تمیز کنید. می‌توانید دو تا سه بار در هفته این کار را تکرار کنید.

جرم دندان , جرم دندان چیست , رفع جرم دندان , از بین بردن جرم دندان , درمان جرم دندان

جلوگیری از جرم دندان با مسواک زدن صحیح

بعد از مصرف هر وعده‌ی غذایی دندان‌هایتان را خوب مسواک بزنید تا جرم‌ها روی آنها جا خوش نکنند. برس مسواک شما باید مناسب باشد؛ نه خیلی سفت و نه خیلی نرم. تمام زوایا و سطوح دندان را به دقت تمیز کنید و یادتان باشد مسواک را در زاویه ۴۵ درجه با لثه نگه دارید.

استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید برای جلوگیری از جرم دندان

استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید بسیار مفید است. این ماده از ایجاد حفره‌ها در دندان جلوگیری می‌کند، موجب تقویت مینای دندان می‌شود و از دندان در برابر غذاهای اسیدی و نوشیدنی‌های مختلف حفاظت می‌کند. استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید از پوسیدگی بیشتر و رسوب گرفتن نواحی پوسیده جلوگیری می‌کند.

خمیر دندان ضد جرم و رسوب

استفاده از خمیر دندان ضد جرم و رسوب به از بین بردن پلاک‌ها و جرم‌ها کمک شایانی می‌کند. مواد موجود در این خمیر دندان ازجمله پیروفسفات، زینک سیترات، فلوراید و … جرم‌گیری را ممکن می‌سازد. این مواد از تشکیل جرم و رسوب روی دندان جلوگیری می‌کنند. بعضی از این خمیردندان‌ها ماده‌ی دیگری به نام تری‌کلوسان دارند که در واقع نوعی آنتی‌بیوتیک برای از بین بردن باکتری‌های موجود در دهان است.

مخلوط جوش شیرین برای جلوگیری از جرم دندان

مواد لازم:

۱ قاشق غذاخوری جوش شیرین؛کمی نمک؛و مسواک.

طرز تهیه:

جوش شیرین و نمک را ترکیب کنید و مخلوط را روی مسواک خیس بمالید؛به‌آرامی دندان‌ها را با مخلوط به‌دست آمده بشویید؛ دهان را با آب ولرم بشویید و آب بکشید.

مدت زمان مصرف:

برای اینکه زودتر نتیجه‌ی مثبت بگیرید، یک روز در میان از این مخلوط استفاده کنید. وقتی پلاک‌ها از بین رفتند هر ۷ تا ۱۰ روز، یک‌بار از آن استفاده کنید.

علت اثرگذاری:

جوش شیرین باعث تسکین و آرامش بخشیدن به دندان و لثه‌ها می‌شود، نسبت به جرم و پلاک‌های میکروبی دندان خاصیت ضدباکتریایی دارد و در از بین بردن جرم‌ها و سفید شدن دندان مؤثر است. جوش شیرین خاصیت ضداسیدی دارد و pH دهان را متعادل نگه می‌دارد. نمک نیز خواص ضدمیکروبی دارد و به همین دلیل استفاده از این مخلوط روش مناسبی برای جرم گیری دندان در خانه است.

رفع جرم و پلاک دندان در پنج دقیقه

مواد اولیه
نصف لیتر آب
60 گرم پودر پوست بادام ، فندوق یا گردو ( به دلخواه)
در ظرف آلومینیومی آب و 60 گرم پودر را بجوشانید و بگذارید 10 دقیقه با حرارت کم بجوشد تا محلول نیمه آبکی مثل خمیر دندان به دست بیاید ، این محلول همان درمان سریع جرم و پلاک دندان است که بایستی 5 دقیقه روی دندان ها باقی بماند.
روش دوم
مواد اولیه
2ق دانه تخم آفتابگردان
2 قاشق آبلیمو
نصف لیتر آب
یک ساعت مواد را درظرف آلومینیومی با حرارت پایین بجوشانید ماده به دست آمده را روی مسواک بزنید و دوبار در ماه استفاده کنید.
بهداشت دهان و دندان بسیار مهم است چون می خواهیم بخندیم و صحبت کنیم تجمع پلاک و باره دندان باعث تنفس بدبو و زردی دندان می شود و ب هیچ وجه خوش آیند نیست.

نکاتی در مورد جرم دندان

رعایت بهداشت روزانه دهان و دندان ضروری است. بعد از هر وعده غذایی حداقل دو دقیقه دندان ها را مسواک بزنید و ترجیحا از خمیر دندانهای طبیعی استفاده کنید .زیرا خمیر زندان های تجاری بیشتر به سلامتی آسیب می زند هر شب قبل ازخواب باقیمانده غذاها را با نخ دندان خارج کنید. برای دهان شویه از دمکرده نعنا و آویشن استفاده کنید اگر به پزشک مراجعه کنید به شما میگویند که خیلی دندانها را جرم گیری نکنید تامینای دندان آسیب ببیند.

رفع جرم دندان با جوش شیرین

همه ما در مورد خواص و مصرف جوش شیرین مطالب زیادی خوانده ایم. یکی ازکاربردهای جوش شیرین، پاکسازی و رفع جرم دندان است. جوش شیرین، به عنوان پاک کننده دندان به مدت بیش از 150 سال استفاده می شد. به هر حال اثر بخشی جوش شیرین در رفع جرم دندان به دلیل خاصیت سایندگی آن است.

رفع جرم دندان با پوست گردو

یکی دیگر از روش های جرم گیری دندان، استفاده از پوست گردو است. برای جرم گیری دندان در خانه، پوست گردوی تازه را جدا کرده و آن ها را با آب بشویید. سپس پوست گردو ها را درون ظرفی از آب ریخته و آب را به جوش بیاورید.هنگامی که مخلوط شروع به جوش می کند، حرارت زیر اجاق را پایین آورده و اجازه دهید تا پوسته گردو در حدود 10 دقیقه در آب بجوشد. سپس  از یک مسواک استفاده کرده و آن  را به آب گردو آغشته کنید. سپس دندان های خود را به مدت 5 دقیقه مسواک بزنید. پوست گردو در حذف پلاک و جرم دندان بسیار موثر است.

درمان جرم دندان با آلوئه ورا

درست است که ژل این گیاه تلخ است اما تاثیر شگفت انگیز در از بین بردن جرم دندان دارد. از این گیاه در ترکیب با چندین ماده دیگر می‌توانید برای پاکسازی لثه و دندان‌های خود بهره بگیرید. یک قاشق چایخوری ژل آلوئه ورا، چهار قاشق چایخوری گلیسرین، پنج قاشق چایخوری جوش شیرین و مقداری عصاره لیمو را داخل یک لیوان آب بریزید. این مواد را به خوبی ترکیب کرده و روی دندان‌ها بمالید. تا برطرف شدن پلاک‌های دندان روزانه این کار را انجام دهید و پس از آن هر سه یا چهار روز یکبار از این ترکیب شوینده استفاده کنید.

درمان جرم دندان با مواد تند

این هم روشی ساده برای رها شدن از شر جرم دندان است. خوردن غذاهای تند به تولید بزاق کمک کرده و دندان و لثه را پاکسازی می کند. بنابراین جویدن مقداری فلفل می‌تواند در از بین بردن پلاک‌های دندان موثر باشد.

بیشتر بخوانید : دندان درد ♥ سفیدی دندان ♥ آبسه دندان ♥ عفونت دندانپوسیدگی دندان

  • سجاد ورمزیار

کم کاری تیروئید

پنجشنبه, ۲۴ خرداد ۱۳۹۷، ۰۸:۲۵ ب.ظ

کم کاری تیروئید

کم کاری تیروئید,کم کاری تیروئید و بارداری,کم کاری تیروئید علائم,کم کاری تیروئید نوزادان,کم کاری تیروئید و درمان آن,کم کاری تیروئید در نوزادان,کم کاری تیروئید و حاملگی,کم کاری تیروئید در کودکان,کم کاری تیروئید طب سنتی,کم کاری تیروئید و بارداری,بارداری و کم کاری تیروئید,کم کاری تیروئید و باردار شدن,کم کاری تیروئید و حاملگی,رابطه کم کاری تیروئید و بارداری,درمان کم کاری تیروئید و بارداری,کم کاری خفیف تیروئید و بارداری,کم کاری غده تیروئید و بارداری,کم کاری تیروئید علائم,کم کاری تیروئید علائم,کم کاری تیروئید و علائم آن,کم کاری تیروئید چه علائمی دارد,کم کاری تیروئید و علائم آن,کم کاری تیروئید علائم و درمان,درمان کم کاری تیروئید طب سنتی

کم کاری تیروئید , کم کاری تیروئید و بارداری,کم کاری تیروئید علائم , کم کاری تیروئید نوزادان , کم کاری تیروئید و درمان آن

کم کاری تیروئید

 به گزارش جسارت اگر غده تیروئید فردی به اندازه‌ی کافی هورمون ترشح نکند، او دچار کم کاری تیروئید شده است. کم کاری تیروئید ممکن است در نتیجه‌ی بیماری هاشیموتو(التهاب مزمن غده تیروئید) بوجود آید. این پدیده در خانم‌هایی با سن بالاتر از پنجاه سال بیشتر رخ می‌دهد. نوزادان نیز ممکن است این بیماری را بصورت مادرزادی دریافت کنند که عدم تشخیص و درمان سریع آن ممکن است نوزاد را دچار عقب افتادگی ذهنی و جسمی کند.

علائم کم کاری تیروئید ؛ خستگی و کسالت، اختلالات ذهنی، مشکلات قلبی، اختلالات تنفسی، ناخن و موی خشک و شکننده، از دست دادن شنوایی، اختلال در قائدگی زنان و نوسان در دمای بدن. (البته این بیماری در مراحل اولیه بی‌سر و صدا می‌باشد که با تشخیص آن سریعاً باید فرد بیمار را درمان کرد.)

عوامل کم کاری تیروئید ؛ هیپوتیروئیدی اولیه، برداشتن تیروئید با جراحی، کمبود ید، مصرف برخی داروها(مثل لیتیوم)، دوز بالای ید، التهاب تیروئیدی تحت حاد و هیپوتیروئیدی ثانویه(در نتیجه‌ی کم کاری غده هیپوفیز).

کم کاری تیروئید , کم کاری تیروئید و بارداری,کم کاری تیروئید علائم , کم کاری تیروئید نوزادان , کم کاری تیروئید و درمان آن

کم کاری تیروئید و بارداری

عوارض بیماری کم کاری تیروئید ؛ زخم معده، سیاهی زیر چشم، یبوست، بی‌اشتهایی، ذخیره شدن کالری بصورت چربی در بدن، خشکی پوست و ناخن، تهوع، خارش، تعریق زیاد در سنین بالاتر، ابتلا به سرطان کبد(مخصوصاً در زنان) و پر مویی.

درمان کم کاری تیروئید ؛ مصرف سبزیجات پخته شده، پرهیز از مصرف گواتروژن(مثل شلغم، کلم، بادام زمینی، سویا و…)، استفاده از نمک در پایان پخت غذا، تنظیم کالری و ید دریافتی، دریافت ویتامین «ث»(مثل سیب زمینی و توت فرنگی، آناناس، هندوانه، موز و هلو)، دریافت ویتامین«آ»(مثل جگر، تخم مرغ و سبزیجات)، دریافت ویتامین«ب»(مثل غلات سبوس‌دار، گوشت گاو و گوشت ماکیان و ماهی)، مصرف مواد غذایی روی دار، مصرف مولتی ویتامین، نوشیدن آب(حداقل هفت لیوان)، پرهیز از قند‌های ساده(مثل شکر و شیرینی‌جات)، پرهیز از مصرف مواد کافئین‌دار و مصرف لووتیروکسین سدیم(با تجویز پزشک)

کم کاری تیروئید , کم کاری تیروئید و بارداری,کم کاری تیروئید علائم , کم کاری تیروئید نوزادان , کم کاری تیروئید و درمان آن

کم کاری تیروئید علائم

مشکلات غده تیروئید می تواند یکی از عوامل زنگ زدن گوش باشد

زردی پوست در اثر عواملی چون کم کاری تیروئید، کم‌خونی، التهاب لوزالمعده، هپاتیت و رژیم غذایی حاوی کاروتن(مثل هویج) بوجود می‌آید.

این پدیده معمولاً با بیماری‌هایی چون کم کاری تیروئید، برخی بیماری‌های کبد و کلیه، دیابت، چاقی، اعتیاد به الکل و ایدز همراه است.

اگر از خستگی مداوم و بی‌دلیل رنج می‌برید شاید بهتر است مراقب عملکرد غده‌ی تیروئید خود باشید. این غده‌ی پروانه‌ای شکل که در جلوی گردن و زیر سیب آدم قرار دارد، با ترشح هورمون، سوخت‌وسازِ بدن را کنترل می‌کند. از جمله بیماری‌های مرتبط با این غده، کم‌کاری تیروئید است. این بیماریِ خاموش ممکن است سال‌ها در بدن فرد مبتلا باقی بماند ولی به درستی تشخیص داده نشود، چرا که علائم آن پراکنده و مبهم است و به همین دلیل پزشک در تشخیص بیماری گمراه می‌شود.

کم کاری تیروئید , کم کاری تیروئید و بارداری,کم کاری تیروئید علائم , کم کاری تیروئید نوزادان , کم کاری تیروئید و درمان آن

کم کاری تیروئید نوزادان

بیشتر مواقع کم‌کاری تیروئید ، به مشکلات تیروئید مربوط نمی‌شود، بلکه عملکرد نامناسب سیستم ایمنی بدن، این بیماری را ایجاد می‌کند. آزمایش آنتی‌بادی،‌ راه مناسبی برای اطمینان از عملکرد صحیح سیستم ایمنی بدن و تشخیص کم‌کاری تیروئید است. به گفته‌ی دکتر داتیس خرازیان (Dr. Datis Kharrazian) نود درصد افرادی که کم‌کاری تیروئید دارند مبتلا به هاشیموتو هستند. هاشیموتو یک بیماری خودایمنی است که در آن، سیستم ایمنی بدن به بافت‌های غده‌ی تیروئید حمله می‌کند و آنها را از بین می‌برد. بنابراین برای درمان بیماری‌های تیروئید یا هر بیماری خودایمنی دیگر، ابتدا باید منشاء بیماری کشف شود و نباید علائم بیماری را با دارو سرکوب کرد. برای درمان کم‌کاری تیروئید و یا پیشگیری از بروز آن، در این مقاله ۱۳ روش ساده و طبیعی ارائه شده است.

کم کاری تیروئید , کم کاری تیروئید و بارداری,کم کاری تیروئید علائم , کم کاری تیروئید نوزادان , کم کاری تیروئید و درمان آن

کم کاری تیروئید و درمان آن

اولین خط دفاعی برای درمان کم‌کاری تیروئید تغییر رژیم غذایی است. بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری از خستگی مفرط و کدر شدن مغز (Brain fog) -گیجی، فراموشی و عدم تمرکز- رنج می‌برند. برای رفع خستگی و کسب انرژی، افراد به استفاده از قند و کافئین رو می‌آورند. این دو ماده بسیار مضر هستند و علاوه بر ایجاد سایر بیماری‌ها و نوسان در قند خون، عملکرد تیروئید را نیز دچار مشکل می‌کنند.فوق‌ تخصص غدد درونی و متابولیسم گفت: کم‌کاری تیروئید، معمولاً عوارضی همچون افزایش وزن،‌ ورم بدن مخصوصاً هنگام صبح و دور چشم و احساس سرما، خواب‌آلودگی و رنگ‌پریدگی را به دنبال دارد.فرزانه سروقدی فوق‌تخصص غدد درونی و متابولیسم گفت: تیروئید یک غده مترشحه هورمون‌های داخلی بدن است که نقش بسیار مهمی در تنظیم سلامت و متابولیسم بدن دارد.

کم کاری تیروئید , کم کاری تیروئید و بارداری,کم کاری تیروئید علائم , کم کاری تیروئید نوزادان , کم کاری تیروئید و درمان آن

کم کاری تیروئید در نوزادان

وی افزود: نزدیک 2 تا 4 درصد مردم کم‌کاری تیروئید دارند و هر چه سن بالاتر می‌رود، کم‌کاری تیروئید نیز افزایش می‌یابد و معمولاً عوارضی همچون افزایش وزن،‌ ورم بدن مخصوصاً هنگام صبح و دور چشم و احساس سرما و خواب‌آلودگی، رنگ‌پریدگی و همچنین اختلالات در مکانیزم تنظیمی بدن اتفاق می‌افتد.سروقدی گفت: در کم‌کاری تیروئید فرد کم‌خون می‌شود، دچار تأخیرات فشار خون شده و همچنین ممکن است دچار اختلالاتی همچون نازایی شود؛ کم‌اشتهایی (علی‌رغم افزایش وزن)، نیز یکی از عوارض شایع کم‌کاری تیروئید خواهد بود و کلاً متابولیسم پایه بدن کاهش می‌یابد.این فوق‌تخصص غدد درونی و متابولیسم افزود: در کم‌کاری تیروئید انسان احساس خواب‌آلودگی کرده و همه این علائم بستگی به درجه کم‌کاری تیروئید دارد مثلاً هر چه این کم‌کاری بیشتر باشد عوارض شدیدتر خواهد بود و در مادران باردار این عوارض روی مادر و جنین به یکسان اثر خواهد گذاشت.وی افزود: تشخیص کم‌کاری تیروئید بسیار راحت است؛ بیمار به پزشک مراجعه کرده و بر طبق علائمی که دارد آزمایشات اولیه داده می‌شود.سروقدی در پاسخ به این سوال که آیا بیماری کم‌کاری تیروئید درمان کامل دارد یا نه، گفت: درمان این بیماری کامل است و داروی آن نیز همه جا در دسترس و ارزان‌قیمت است. در این بیماری در اکثر موارد خواسته می‌شود بیمار مادام‌العمر دارو را مصرف کند.

کم کاری تیروئید , کم کاری تیروئید و بارداری,کم کاری تیروئید علائم , کم کاری تیروئید نوزادان , کم کاری تیروئید و درمان آن

کم کاری تیروئید و حاملگی

وی در پاسخ به این سوال که کم‌کاری تیروئید معمولا در چه سنی دیده می‌شود،‌ گفت:‌ این بیماری می‌تواند از زمان تولد بروز یابد، که در ایران نیز شیوع این مسئله بسیار زیاد است. هم اکنون جزو برنامه‌های کشوری است که نوزادان به محض تولد با آزمایش تیروئید چک می‌شوند اعم از اینکه مادر یا پدر نوزاد تیروئید داشته باشد.فوق‌تخصص غدد درونی و متابولیسم گفت:‌ غربالگری نوزادان هم اکنون در تمام کشور انجام می‌شود و در صورتی که غربالگری مثبت باشد والدین برای پیگیری‌های بعدی فرا خوانده می‌شوند.وی شایع‌ترین علت کم‌کاری تیروئید را در کشورهایی که کمبود ید دارند، کاهش ید دریافتی بدن دانست و گفت: اما در کشورهایی که از لحاظ دریافت ید به خودکفایی رسیده‌اند که ایران نیز جزو آنهاست، اختلالات سیستم ایمنی بدن و جراحی تیروئید از دلایل دیگر است.این فوق‌تخصص غدد درونی و متابولیسم در پایان گفت:‌ سیستم ایمنی بدن بعضی از ارگان‌های خود را تخریب می‌کند که یکی از این ارگان‌ها غده تیروئید است، علت اصلی این امر شناخته شده نیست اما مسائلی همچون ویروس‌ها، استرس و زمینه ژنتیک در این موضوع دخیل هستند.

کم کاری تیروئید , کم کاری تیروئید و بارداری,کم کاری تیروئید علائم , کم کاری تیروئید نوزادان , کم کاری تیروئید و درمان آن

کم کاری تیروئید در کودکان

میلیون ها نفر دچار مشکلات تیروئیدی هستند اما اکثریت آنها از آن بی خبرند. تیروئید غده ای پروانه ای شکل است که در گردن قرار گرفته است، غده مهم در متابولیسم و سوخت وساز بدن محسوب می شود. وقتی غده تیروئیدتان خوب عمل نکند، می تواند بر هر جنبه از سلامتیتان، به ویژه وزن، افسردگی و سطح انرژی تان اثر بگذارد.از آنجاکه مشکلات تیروئیدی که تشخیص داده نشده اند می تواند به شدت موجب چاقی، بیماری های قلبی، افسردگی، اضطراب، ریزش مو، ناکارایی جنسی، ناباروری و علائم و مشکلات دیگر شوند، خیلی مهم است که مراقب وضعیت سلامتی خودتان باشید.

کم کاری تیروئید , کم کاری تیروئید و بارداری,کم کاری تیروئید علائم , کم کاری تیروئید نوزادان , کم کاری تیروئید و درمان آن

کم کاری تیروئید طب سنتی

برای اینکه مشکل تیروئید داشته باشید لازم نیست همه این علائم را در خود مشاهده کنید. در زیر به چند مورد از متداول ترین علائم و نشانه های تیروئید اشاره می کنیم:

۱. درد مفصلی و عضله، مشکلات تونل کارپ و تاندون

درد در ناحیه عضلات و مفصل ها، ضعف دست ها و گرایش به ایجاد مشکل تونل کارپال در دست ها، تونل تارسال در ران ها و التهاب پلانتار در پاها، همه می توانند از علائم مشکلات تیروئید تشخیص داده نشده باشند.

۲. ناراحتی در گردن/بزرگ شدن گردن

احساس تورم در گردن و ناراحتی در قسمت جلویی گردن، خش دار شدن صدا یا بزرگ شدن محسوس تیروئید، همه از علائم تیروئید به شمار می روند.

کم کاری تیروئید , کم کاری تیروئید و بارداری,کم کاری تیروئید علائم , کم کاری تیروئید نوزادان , کم کاری تیروئید و درمان آن

کم کاری تیروئید و بارداری

۳. تغییر در وضعیت پوست و مو

پوست و مو شدیداً دربرابر مشکلات تیروئید آسیب پذیر هستند و به ویژه، ریزش مو یکی از متداول ترین علائم مشکلات تیروئید می باشد. در کم کاری تیروئید، موها معمولاً شکننده، زبر و خشک می شوند که خیلی راحت شکننده شده و می ریزند. پوست نیز ممکن است شدیداً زبر، خشک و پوسته پوسته شود. در کم کاری تیروئید، معمولاً ریزش موی غیرطبیعی در لبه بیرونی ابرو ایجاد می شود. در پُرکاری تیروئید، ریزش موی جدی اتفاق افتاده و پوست نیز حساس و نازک می شود.

۴. مشکلات گوارشی

کم کاری تیروئید معمولاً با یبوست جدی و طولانی مدت همراه است درحالیکه پُرکاری تیروئید با اسهال و سندرم روده آسیب پذیر همراه است.

۵. بی نظمی عادت ماهیانه و مشکلات باروری

کم کاری تیروئید معمولاً موجب سنگین تر شدن، دردناک تر شدن و بیشتر شدن عادت ماهیانه می شود و در پُرکاری تیروئید معمولاً عادت ماهیانه بسیار کوتاه، سبک و دیر به دیر خواهد شد. مشکلات تیروئیدی که تشخیص داده نشده و درمان نمی شوند ممکن است منجر به ناباروری نیز شوند.

کم کاری تیروئید , کم کاری تیروئید و بارداری,کم کاری تیروئید علائم , کم کاری تیروئید نوزادان , کم کاری تیروئید و درمان آن

بارداری و کم کاری تیروئید

۶. سابقه خانوادگی

اگر مشکلات تیروئید در خانواده شما موروثی باشند، شما بیشتر در معرض ابتلا به آنها قرار دارید. البته ممکن است از وجود این مشکل در خانواده خود اطلاع نداشته باشید، زیرا این مشکل معمولاً در میان نسل قبل به عنوان گواتر معروف بوده است. بنابراین به هر حرف و صحبتی که در خانواده درمورد گواتر و اضافه وزن ناشی از مشکل غدد پیش آمد دقت کنید زیرا همین ها می تواند به طور غیرمستقیم به مشکلات تیروئید اشاره داشته باشد.

۷. مشکلات کلسترول

بالا رفتن کلسترول، مخصوصاً وقتی به رژیم غذایی، ورزش یا داروهای پایین آورنده کلسترول واکنش پذیر نباشد، می تواند نشانه کم کاری تیروئید باشد. پایین بودن غیرطبیعی کلسترول نیر می تواند نشانه پُرکاری تیروئید باشد.

۸. افسردگی و اضطراب

افسردگی و اضطراب می توانند نشانه هایی از بیماری تیروئید قلمداد شوند. کم کاری تیروئید معمولاً با افسردگی همراه است و پُرکاری آن معمولاً با اضطراب و حملات ترس. افسردگی که به داروهای ضدافسردگی نیز واکنش نمی دهد هم می تواند نشانه یک اختلال تیروئید تشخیص داده نشده باشد.

کم کاری تیروئید , کم کاری تیروئید و بارداری,کم کاری تیروئید علائم , کم کاری تیروئید نوزادان , کم کاری تیروئید و درمان آن

کم کاری تیروئید و باردار شدن

۹. تغییرات وزن

ممکن است یک رژیم غذایی کم چربی و کم کالری را با یک برنامه ورزشی قوی دنبال کنید اما موفق به پایین آوردن وزنتان نشوید. مشکل در پایین آوردن وزن می تواند نشانه کم کاری تیروئید باشد. در پُرکاری تیروئید نیز ممکن است باوجود خوردن همان مقدار غذای قبل یا حتی بیشتر از آن وزنتان پایین بیاید. تغییرات وزن بی دلیل و غیرطبیعی می تواند نشانه های کم کاری یا پُرکاری تیروئید باشند.

۱۰. خستگی

احساس خستگی وقتی از خواب بیدار می شوید، طوریکه انگار ۸ تا ۱۰ ساعت خواب شب برایتان کافی نبوده است و قادر نیستید فعالیت های روزمره تان را شروع کنید، می تواند نشانه های مشکلات تیروئید باشد. (در پُرکاری تیروئید هم ممکن است فرد دچار بی خوابی شوید و همین باعث خسته ماندن شما در طول روز شود.)

اگر این علائم را در خود مشاهده می کنید، حتماً به پزشک مراجعه کنید تا آزمایش کامل تیروئید از شما گرفته و وضعیتتان را ارزیابی کند.

بیشتر بخوانید : پرکاری تیروئید ♥ تیروئیدیت ♥ کم کاری تیروئید قبل از بارداری ♥ التهاب تیروئیدآزمایش تیروئید

  • سجاد ورمزیار

کلم بروکلی

چهارشنبه, ۲۳ خرداد ۱۳۹۷، ۰۱:۰۸ ق.ظ

کلم بروکلی

کلم بروکلی ،کلم بروکلی خواص،کلم بروکلی زرد شده،کلم بروکلی به انگلیسی،کلم بروکلی خام،کلم بروکلی کالری،کلم بروکلی در بارداری،کلم بروکلی طرز پخت،کلم بروکلی و لاغری،کلم بروکلی خام یا پخته،کلم بروکلی خواصش،کلم بروکلی خواص،کلم بروکلی خواص و مضرات،کلم بروکلی خاصیت،کلم بروکلی چه خواصی دارد،کلم بروکلی و خواص،کلم بروکلی و خواص آن

کلم بروکلی ،کلم بروکلی خواص،کلم بروکلی زرد شده،کلم بروکلی خام،کلم بروکلی کالری

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد کلم بروکلی و خواص آن صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروان گرامی قرار گیرد.کلم بروکلی گیاه پر خاصیتی است که به دلیل ناآشنایی با آن کمتر مصرف می شود. لازم به ذکر است که کلم بروکلی به دلیل ترکیبات خاص خود یکی از سبزی‌های ضد سرطان شناخته شده است. در واقع به دلیل وجود «فلاوونوئیدها» به خصوص«سولفورافن» بروکلی را به‌عنوان سبزی ضدسرطان می‌شناسند. البته مصرف کلم بروکلی مانع از گسترش سلول‌های سرطانی به ویژه در قفسه سینه می‌شود و برای درمان سرطان مفید می باشد. بهتر است بدانید که کلم بروکلی دارای ترکیباتی می باشد که اعصاب را تقویت نموده‌، دید چشم را بهبود می‌بخشد و پوست را زیبا می‌نماید. پس بروکلی را بیشتر بشناسید و آن را به رژیم غذایی‌تان هدایت فرمایید.

کلم بروکلی چیست

بروکلی، از خانواده کلم ها است که بهترین فصل برای استفاده از آن، پاییز و زمستان است. نام بروکلی در اصل از کلمه انگلیسی (Brachium) گرفته شده است که در این زبان معنی شاخه را می دهد. بروکلی برای اولین بار در کشور ایتالیا رشد کرد و بعد کاشت و برداشت این گیاه به سراسر جهان راه پیدا کرد. قسمت خوراکی بروکلی، «سر» آن نامیده می شود که عموما به رنگ سبز است. پس از قطع کردن سر از شاخه اصلی گیاه، در دیگر نقاط آن، سر های دیگری شروع به رشد کردن می کنند. در مورد خواص کلم بروکلی می توان گفت که : به طور کلی بروکلی خواص بسیار زیادی دارد که در ادامه مطلب به بررسی مهم ترین آنها خواهیم پرداخت.

خواص کلم بروکلی برای سلامت استخوان

مصرف بروکلی، با وجود کلسیم فراوان (۴۷ میلی‌گرم در هر ۱۰۰ گرم) و سایر مواد مغذی آن از جمله منیزیم، زینک، و فسفر، به ویژه برای کودکان، افراد کهنسال، زنان باردار یا مادران شیرده مفید است. دلیل این امر آن است که این افراد بیشترین احتمال پوکی استخوان،‌ ضعف استخوان‌ها و دندان‌ها، و فقر کلسیم را دارند.

خواص ضد پیری کلم بروکلی

آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین C زمانی که به شکل طبیعی مصرف شود می‌تواند از آسیب نور خورشید به پوست جلوگیری کند و چین و چروک آن را کاهش دهد. زمانی که صحبت از ویتامین C می‌شود بیشتر افراد به مرکبات را در نظر می‌گیرند امایک پیمانه کلم بروکلی نیز حاوی ۸۱ میلی گرم از این ماده است. این مقدار بیشتر از آن چیزی است که شما روزانه به آن نیاز دارید. ویتامین C نقش بسیار مهمی در تولید و تشکیل کلاژن بازی می‌کند. کلاژن سیستم حفاظتی خوبی برای پوست فراهم می‌کند. ویتامین A و ویتامین E نیز برای سلامتی و ظاهر زیبای پوست مفید است که هر دوی این مواد در کلم بروکلی یافت می‌شود.

تاریخچه کلم بروکلی

برخی‌ها عقیده دارند بروکلی شبیه یک دسته گل سبز رنگ است. در واقع این سبزی بومی کشور ایتالیاست و مصرف آن از ۶ قرن پیش از میلاد مسیح شایع بوده است. جالب است بدانید که ایتالیایی‌ها به این سبزی بروکولو می‌گویند که معنی آن گل روی کلم است. در واقع این واژه ریشه لاتین دارد که معنی آن بازو یا شاخه است که به شکل درخت مانند این سبزی مربوط می‌گردد. این سبزی به صورت آبپز همراه خوراک‌ها یا به صورت خام در سالاد مصرف می‌نمایند.جالب است بدانید که مصرف کلم بروکلی به خصوص برای خانم‌های یائسه بسیار مفید است چون عوارض یائسگی را کنترل می‌نماید. در واقع کلم بروکلی سرشار از کاروتن‌، ویتامین‌های گروهB و C، فولیک اسید‌، پتاسیم‌، ‌اندکی سدیم‌، آهن‌، کلسیم‌، سلنیوم (در ساقه)، فلاوونوئیدها و سولفورافن است. نیازی به توضیح نیست که با این همه ترکیبات مفید، پیشنهاد می‌گردد مصرف آن در سبد غذایی خانواده قرار گیرد.

خواص کلم بروکلی برای بیماری‌های مزمن

بر اساس مطالعات انجام شده، مصرف بالای فیبر می‌تواند از توسعه بیماری‌های قلبی، سکته، پرفشاری، دیابت، چاقی و بیماری‌های روده‌ای جلوگیری کند. مصرف بالای فیبر همچنین می‌تواند فشار خون و سطح کلسترول بد را کاهش دهد. مصرف فیبر همچنین باعث کاهش وزن در افراد چاق می‌شود.

خواص کلم بروکلی برای بارداری

از آن‌جایی که بروکلی بسیار مغذی و سرشار از ریزمغذی‌های ضروری برای زنان باردار، از جمله پروتئین، کلسیم، ویتامین‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها، سم‌زداها، آهن، فسفر و مواد دیگر است، جزء ایده‌آلی از ٰرژیم‌های آن‌ها می‌باشد. هم چنین با داشتن فیبر فراوان، از یبوست که در طول بارداری بسیار رایج است، جلوگیری می‌کند. بعلاوه، محتوای فولات موجود در بروکلی تضمین می‌کند که هیچ نقص مادرزادی مانند نواقص لوله‌ی عصبی به وجود نیاید که از مشکلات عمده‌ی مادران باردار با فقر اسید فولیک هستند.

خواص آب کلم بروکلی

آب به دست آمده از کلم بروکلی مفهوم جدیدی نیست. در واقع در سال ۱۹۹۹ میلادی Harvard Medical School Family Health Guide پیشنهاد کرده بود که از آب کلم بروکلی در سوپ، سس و گریوی استفاده کنید. یکی از کاربردهای آب کلم استفاده از آن در ساخت سم‌ و کشنده حشرات است. آب جوش علاوه برکشیدن مواد مغذی از کلم بروکلی، مواد سم‌زدایی که کشاورزان برای از بین بردن علف‌های هرز و حشرات استفاده می‌کنند، را نیز جذب می‌کند. از راه‌های جلوگیری از مواجهه با این مواد خرید سبزیجات ارگانیک است، ولی به گفته گای کروسبی Guy Crosby، استاد علوم غذایی در دانشگاه هاروارد، به جهت اجتناب از هزینه بالا می‌توان کلم بروکلی را بخارپز کرد.

کلم بروکلی ،کلم بروکلی خواص،کلم بروکلی زرد شده،کلم بروکلی خام،کلم بروکلی کالری

خواص کلم بروکلی برای کاهش التهابات بدن

جالب است بدانید که بروکلی یک داروی طبیعی مفید برای کاهش التهابات بدن است و سرعت تحلیل مفاصل را کاهش می دهد.لازم به ذکر است که اگر در فکر از بین بردن سموم و مواد زائد بدن‌تان هستید، نیم‌نگاهی هم به کلم بروکلی داشته باشید. البته در این کلم پرخاصیت ترکیبات مفیدی وجود دارد که پل ه‌پله مراحل سم‌زدایی بدن را انجام می‌دهد.

خواص کلم بروکلی بخارپز

به عقیده کروسبی استفاده از آب گرفته شده از کلم بروکلی غیر ارگانیک برقرار کردن تعادل است چرا که برخی از سم‌زداها در آب حل می‌شوند و فایده استفاده از مواد مغذی آن را کم می‌کنند. در دراز مدت بهترین نتیجه را بخارپز کردن کلم بروکلی به ارمغان می‌آورد. کروسبی و همکارش فابری Adriana D.T. Fabbri در هاروارد، در مقاله‌ای که در نوامبر گذشته چاپ شد به بررسی روش‌های مختلف پخت و پز و تاثیرشان بر سبزیجات اعم از کلم بروکلی، پرداختند. گفته شد که: بخارپز کردن کلم بروکلی، میزان گلوکوزینولات آن افزایش می یابد و بهترین روش برای بهره بردن از مواد مغذی آن است. پس کلم بروکلی را بخارپز کنید تا بیشترین فایده را از آن ببرید.

کلم بروکلی دشمن چین و چروک صورت

کلم بروکلی حاوی مقادیر بالای آنتی اکسیدان، ویتامین C و ویتامین A می باشد که برای پیشگیری و درمان چین و چروک پوست صورت مفید هستند. ویتامین C موجود در بروکلی تولید کلاژن پوست را افزایش داده و در نتیجه به بهبود الاستیسیته و کاهش چین و چروک پوست کمک می کند.

خواص کلم بروکلی برای فشار خون بالا

کروم، ماده‌ی معدنی مهمی که در بروکلی بسیار یافت می‌شود، به عملکرد مناسب انسولین و تنظیم قند خون کمک می کند و به این ترتیب فشار خون را نیز تنظیم می‌کند. ویتامین‌ها، که باعث می‌شوند تمام سیستم‌های ما به درستی عمل کنند و در بروکلی به فراوانی یافت می‌شوند، همراه با فیبر و اسیدهای چرب امگا۳، به تنظیم هرچه بیش‌تر فشارخون کمک می‌کنند، پس برای حفاظت واقعی از قلب‌تان، مقداری بروکلی به رژیم خود اضافه کنید.

خواص کلم بروکلی برای اگزما و پسوریازیس

بروکلی منبع خوبی از بسیاری از مواد مغذی مانند ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان هاست که نقش مهمی در حفظ سلامت پوست دارند، بروکلی برای درمان بیماری های پوستی مانند اگزما و پسوریازیس مفید می باشد.

خواص کلم بروکلی برای لاغری

کلم بروکلی دارای مقدار زیادی آب و فیبر است. به طوری که در هر 100 گرم بروکلی، چیزی حدود 80 تا 90 گرم آب وجود دارد و از سوی دیگر در کلم بروکلی پخته شده، مقدار مناسبی فیبر وجود دارد. آب موجود در کلم بروکلی، باعث کاهش میزان کالری آن می شود؛ در نتیجه خوراکی بسیار مناسبی برای لاغری و کاهش وزن به حساب می آید؛ از سوی دیگر وجود میزان قابل توجهی فیبر در این گیاه، باعث جذب بیشتر آب و در نتیجه احساس سیری پس از خوردن می شود؛ گفتنی است که فیبر موجود در این گیاه، سیستم سوخت و ساز بدن را تنظیم کرده و به لاغری و کاهش وزن، کمک های چشمگیری می کند. به دلیل وجود فیبر و آب مناسب، از کلم بروکلی در سالاد های زیادی استفاده می شود؛ به طوری که امروزه بروکلی، به یکی از عناصر اصلی بیشتر سالاد های سبز تبدیل شده است. اگر به دنبال یک سالاد سبز خوشمزه به همراه بروکلی فراوان هستید و زمان و شرایط کافی برای تهیه آن را ندارید؛ می توانید آن را به صورت آنلاین و تنها با چند کلیک از سامانه سفارش آنلاین غذا ریحون سفارش دهید. در حال حاضر این سامانه بیش از 1500 رستوران خوب در سراسر شهر های تهران، دماوند، پردیس، شهرری و کرج را تحت پوشش خود دارد.

کلم بروکلی برای آکنه و جوش

ویتامین ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها و فیبر موجود در کلم بروکلی برای سم زدایی کبد و پوست و درمان آکنه و جوش صورت مفید می باشد. روی موجود در کلم بروکلی نقش مهمی در حفظ سلامت پوست و درمان جوش صورت ایفا می کند.

خواص کلم بروکلی برای کم خونی

کم خونی مستقیما به کمبود آهن و پروتئین‌های خاصی مربوط است. کلم بروکلی سرشار از هردوی این مواد است و به این ترتیب درمانی عالی برای کم ‌خونی محسوب می‌شود. کافی است بروکلی بخورید تا افزایش خون را در بدن‌تان احساس کنید که سرشار از اکسیژن است و عملکرد سیستم‌تان را در بهترین حالت حفظ می‌کند. مس نیز در بروکلی یافت می‌شود که ماده‌ی معدنی ضروری دیگری برای تولید گلبول‌های قرمز خون، در کنار آهن است.

خواص نوزادان و کودکان برای کلم بروکلی

کلم بروکلی حاوی مقادیر بالای آهن و فولات است که باعث افزایش گلبول های قرمز خون شده و به درمان کم خونی فقر آهن در نوزادان و کودکان کمک می کند. ویتامین C موجود در بروکلی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن نوزادان و کودکان شده و برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی مفید می باشد. بروکلی حاوی مقادیر بالای آب و فیبر بوده و به عنوان یک ملین طبیعی برای درمان یبوست و اسهال در نوزادان و کودکان مفید است.

خواص کلم بروکلی برای سلامت قلب و رگ‌ها

بهتر است بدانید که کلم بروکلی در کنار خواص مختلفش به مهم‌ترین عضو بدن شما هم سود می‌رساند و علاوه بر پایین آوردن کلسترول خون، به تقویت رگ‌های خونی یاری می رساند. البته سولفورافن موجود درکلم بروکلی خاصیت ضد التهابی دارد و از خراب شدن و صدمه به رگ‌های خونی پیشگیری می‌نماید ویتامین‌های گروه B هم در کلم بروکلی یافت می‌شوند که این ویتامین به تنظیم و کاهش هموسیستئین کمک می‌رساند. البته محققان دانشکده سلامت عمومی هاروارد بر این باورند که هموسیستئین یک نوع اسید آمینه است که پس از مصرف گوشت در بدن ایجاد می‌گردد و مقدار زیاد آن می‌توان خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را بیشتر کند.

خواص کلم بروکلی برای جنین

کلم بروکلی غنی از پروتئین، کلسیم، ویتامین ها، آنتی اکسیدان ها، آهن و فسفر است و به عنوان یکی از بهترین مواد مغذی برای زنان باردار محسوب می شود. مقادیر بالای فیبر موجود در کلم بروکلی به درمان یبوست دوران بارداری کمک می کند. فولات موجود در بروکلی برای جلوگیری از نقایص لوله عصبی در جنین و درمان کم خونی در زنان باردار مفید است.

خواص ضد آفتاب کلم بروکلی

این گیاه چلیپایی در محافظت از پوست شما در برابر اشعه‌ی ماوراء بنفش موثرتر از کرم ضد آفتاب است. چنین تاثیری به دلیل این واقعیت است که کرم ضد آفتاب اشعه‌ی UV را جذب می‌کند و مانع از نفوذ آن به پوست می‌شود، در صورتی که عصاره‌ی بروکلی در صورت استفاده موضعی به طور مستقیم جذب سلول‌های پوست می‌شود و با تولید یک ماتریس از آنزیم‌های محافظ که در مقابل آسیب‌های اشعه‌ی UV از پوست محافظت می‌کنند. این تاثیر را می‌توان به وجود یک ماده‌ی شیمیایی به نام سولفورفان نسبت داد که باعث کاهش قرمزی و التهاب پوست ناشی از قرار گرفتن در معرض اشعه‌ی ماوراء بنفش می‌شود. بنابراین، کلم بروکلی بسیار بهتر از کرم‌های ضد آفتاب معمولی عمل می‌کند.

خواص کلم بروکلی برای مردان

یک مطالعه در اسپانیا نشان داده که مقادیر بالای فولات و ویتامین A موجود در کلم بروکلی می تواند تولید اسپرم را افزایش دهد و باروری در مردان را بهبود بخشد. همچنین بروکلی خطر ابتلا به سرطان مثانه در مردان را کاهش می دهد.

ارزش غذایی کلم بروکلی

فواید سلامتی بروکلی از ترکیبی از مواد مغذی، ترکیبات ارگانیک، مواد معدنی و ویتامین‌هایی نشات می‌گیرد که در ان وجود دارند. این مواد شامل ویتامین ث، ویتامین کا، فیبر رژیمی، فولات، پتاسیم، سلنیوم، ویتامین آ، منگنز، تریپتوفان، ویتامین ب۶، و فسفر هستند. از نظر ترکیبات ارگانیک، بروکلی یک منبع غنی گیامغذی گلوکوزینولات، فلاونوئیدها، و سایر انواع ترکیبات آنتی‌اکسیدان است که به شدت سلامت‌مان را بهبود می‌دهند.

خواص کلم بروکلی برای کبد

گلوکوراپامین، گلوکوناستروتین و گلوکروزآسین موجود در بروکلی برای سم زدایی از کبد و بدن مفید هستند، همچنین سولفورافن موجود در بروکلی به پیشگیری از سرطان کبد کمک می کند. خوردن 4 وعده بروکلی در هفته می تواند به درمان بیماری کبد چرب کمک کند.

خواص ضد سرطان پوست کلم بروکلی

آفتاب‌سوختگی‌های مکرر خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می‌دهد. چنان‌چه قبلا ذکر شد، سولفورفان موجود در بروکلی با کنترل قرمزی که با لحاظ پزشکی با نام اریتم شناخته می‌شود، در برابر اشعه‌ی ماوراء بنفش از پوست محافظت می‌کند. و به این ترتیب، خطر ابتلا به سرطان پوست را به طور قابل‌توجهی کاهش می‌دهد.

کلم بروکلی ،کلم بروکلی خواص،کلم بروکلی زرد شده،کلم بروکلی خام،کلم بروکلی کالری

کلم بروکلی را خام، پخته یا بخار پزمصرف کنیم؟

بدنیست بدانید که روشی که برای آماده کردن کلم بروکلی انتخاب می‌کنید در جذب ریزمغذی‌های کلم بروکلی نقش فراوان دارد. در واقع افرادی که دنبال خاصیت ضد سرطانی بروکلی هستند بهتر است این سبزی را به مدت طولانی مدت نپزند و به صورت خام یا نیم‌پز میل نمایند . پختن بروکلی، سبب نابودی آنزیم‌های ضدسرطانی این سبزی مفید می‌شود و بخار پز کردن آن به مدت ۲۰ دقیقه، سه دقیقه قرار دادن بروکلی در مایکروویو و تفت دادن آن به مدت ۵ دقیقه تاثیر قابل توجهی بر خاصیت‌های آن برجای نمی‌گذارد و خواص مفیدش را نابود نمی نماید . البته بروکلی خام همه ریزمغذی‌های ضروری را دارد، از این رو اگر از بابت التهاب روده یا افزایش گاز روده دچار مشکلات آزار‌دهنده نمی‌شوید، بهتر است بروکلی را خام میل فرمایید..

خواص کلم بروکلی برای رشد مو

کلم بروکلی حاوی ویتامین A، ویتامین C و کلسیم است که همگی باعث رشد مو می‌شوند. ویتامین‌های A و C سبب تولید سبوم می‌شوند، نوعی چربی که به عنوان یک مرطوب‌کننده‌ی طبیعی و نرم‌کننده‌ی پوست و مو موثر است. کلسیم موجود در بروکلی نیز فولیکول‌های مو را تقویت می‌کند.

خواص کلم بروکلی برای ریه

سولفورافن موجود در کلم بروکلی برای پاکسازی و سم زدایی ریه ها مفید بوده و به پیشگیری از سرطان ریه به ویژه در افراد سیگاری کمک می کند.

مضرات کلم بروکلی

به‌طور کلی مصرف کلم بروکلی برای افراد مختلف ضرری ندارد و هیچ نوع تهدید جدی یا اثر جانبی مخربی ایجاد نمی‌کند اما مهم‌ترین مشکلی که امکان داردبا مصرف مقدار زیادی بروکلی پیش بیاید، التهاب روده یا افزایش گاز روده است که به دلیل مقادیر فراوان فیبر موجود در بروکلی ایجاد می‌ گردد البته این خاصیتی است که در همه انواع کلم‌ها دیده می‌شود اما خواص مفید آن به‌قدری غالب است که می‌ارزد بروکلی را به‌طور متعادل در رژیم غذایی‌تان قرار دهید و در وعده های غذایی خود استفاده نمایید.بهتر است بدانید که علاوه بر این به‌ گفته متخصصان دانشکده پزشکی اوهایو ، بهتر است افرادی که خون رقیق و غلظت خون پایینی دارند از مصرف بروکلی اجتناب کنند چون کلم بروکلی با داشتن ویتامین K سبب کاهش انعقاد خون می‌ گردد که این موضوع می‌تواند در مورد بیمارانی که باید خون رقیق داشته باشد خطرآفرین باشد یا تاثیر داروها را مختلف کند. در واقع از این رو به افرادی که داروهای رقیق‌کننده غلطت خون مصرف می‌کنند، توصیه می‌شود از خوردن کلم بروکلی اجتناب کنند.با توجه به خواص فوق العاده این سبزی لطفا مصرف کنید.

خواص کلم بروکلی برای بدنسازی

کلم بروکلی حاوی مقادیر کم کربوهیدرات و مقادیر بالای پروتئین و فیبر بوده و به عنوان یکی از بهترین مواد غذایی برای بدنسازان شناخته می شود. کلم بروکلی هضم غذا را بهبود می بخشد و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن بدنسازان می شود. بروکلی یکی از سبزیجاتی است که باعث افزایش تستوسترون در بدن ورزشکاران شده و در نتیجه باعث عضله سازی و افزایش قدرت بدنی در بدنسازی می شود.

خواص کلم بروکلی برای فولیکول مو

روغن دانه‌ی بروکلی استخراج شده از دانه‌های بروکلی برای مو و پوست بسیار مفید است. این روغن طبیعی سرشار است از ویتامین‌های تغذیه‌کننده‌ی مو مانند ویتامین C و ویتامین B6 که موهای شما را قوی و صاف و ابریشمی می‌کند، و در عین حال وز مو را از بین می‌برد.

خواص کلم بروکلی برای سرطان

بروکلی ممکن است یک داروی شگفت‌انگیز طبیعی برای انواع سرطان باشد از جمله سرطان سینه، سرطان رحم، سرطان پروستات، و سرطان‌های انواع اندام‌های داخلی مثل ریه، انتهای روده‌ی بزرگ، کبد، کلیه‌ها، و روده‌ها. با این اوصاف، بروکلی به ویژه برای سرطان رحم و سینه مفید است زیرا استروژن اضافه را از بدن دفع می‌کند. دلیل این امر حضور ترکیبات ضدسرطانی مانند گلوکورافانین ، دی ایندولیل‌متان، بتاکاروتن، سلنیوم و سایر مواد مغذی مانند ویتامین‌های ث، آ، ای، زینک، پتاسیم و آمینواسدهای خاصی است که از عوامل ضدسرطان قوی هستند.

طبع کلم بروکلی

طبع کلم بروکلی گرم و خشک می باشد. بروکلی غنی از ویتامین های B1، B2، B3، B6، ویتامین C و مواد معدنی ضروری آهن، منیزیم، پتاسیم، روی، سولفورافن و همچنین فلاونوئید ها، کاروتنوئید ها، فیبر و پروتئین می باشد. کلم بروکلی خام و کلم بروکلی بخارپز را برای تهیه انواع سالاد و یا برای تهیه انواع سوپ و ماکارونی و پاستا، پیتزا سبریجات و برگر گیاهی استفاده می کنند. برای اینکه بروکلی را تازه نگهدارید آن را در یک کیسه نایلونی سوراخدار بریزید و در یخچال نگهداری کنید.

خواص کلم بروکلی برای ریزش مو

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در روغن دانه‌ی بروکلی، به ویژه ویتامین C، با از بین بردن رادیکال‌های آزاد از ریزش مو جلوگیری می‌کند، و به این ترتیب باعث به وجود آمدن موهای سالم و ضخیم می‌شود. ویتامین B مانند ویتامین B6 به کاهش استرس کمک می‌کند، عامل دیگری که ممکن است باعث ریزش مو شود. این ویتامین‌ها از سلامت روحی و جسمی شما حمایت می‌کنند و به نوبه‌ی خود سبب می‌شوند که موهایی سالم‌تر داشته باشید. علاوه بر این، بروکلی حاوی یک ماده‌ی قوی است که می‌تواند دی هیدروتسترون یا DHT را مهار کند که بسیار با ریزش مو و نازک شدن موها مرتبط است.

شستن کلم بروکلی با آب و سرکه و آب نمک

کلم بروکلی را زیر شیر آب قرار بدهید. با دستتان یا برس تمام قسمت های کلم بروکلی را خوب تمیز کنید. وقتی تمام شد، با یک حوله تمیز آرام خشک کنید و برای پختن آماده اش کنید.کلم بروکلی را با برس و یا با دست زیر شیر آب گرفته و بشویید

کلم بروکلی را بین 5 تا 10 دقیقه داخل سرکه بگذارید. تا وقتی که کاملا خیس خورد، با آب خوب بشویید و سپس با حوله ای تمیز خشک کنید.

کلم بروکلی را داخل آب نمک به مدت 5 تا 10 دقیقه قرار بدهید ، تا پشه ها از لابه لای آن بیرون برود و بعد از آن با آب، کلم را بشویید.

روش انگل زدایی از کلم بروکلی

ابتدا به مدت 10 دقیقه بروکلی ها را در3 لیتر آب ولرم همراه با یک گرم (نصف قاشق چای خوری) پودر پرکلرین 70 درصد خیس کنید. سپس کلم انگل زدایی شده را از روی کفاب جمع آوری کرده و آن را دوباره با آب سالم شستشو دهید تا باقی مانده مایع ضر عفونی کننده از آن جدا شود.یک روش دیگر هم برای از بین بردن انگل های بروکلی گذاشتن آن ها در 3 دقیقه آب جوش است. با این ترتیب می توانید با خیال راحت از این سبزی مفید استفاده کنید.

کلم بروکلی ،کلم بروکلی خواص،کلم بروکلی زرد شده،کلم بروکلی خام،کلم بروکلی کالری

خواص کلم بروکلی برای درخشندگی موها

روغن دانه‌ی بروکلی حاوی ترکیب اسید چرب منحصر به فردی است شبیه به سیلیکون موجود در شامپو است که سبب ایجاد درخشندگی در موهای شما می‌شود. این اسید چرب امگا -۹ همچنین به عنوان اسید اروسیک شناخته می‌شود و باعث می‌شود موهای شما درخششی ملایم داشته باشد بدون این‌که اثری از مواد شیمیایی و شوینده‌های روی فولیکول‌های موهای‌تان بماند. بدین ترتیب، در این زمینه، بهتر از شامپوهای تجاری و نرم‌کننده‌های موجود در بازار است.

خواص کلم بروکلی در سم زدایی از بدن

حضور ویتامین ث، سولفور و آمینواسیدهای خاصی، بروکلی را به یک سم‌زدای قوی تبدیل می‌کند. بروکلی به دفع رادیکال-های آزاد و سمومی مانند اسید اوریک از بدن کمک می‌کند، و به این ترتیب خون را پاکسازی کرده و از مشکلات مربوط به سموم، از جمله جوش، خارش، کهیر، نقرس ، التهاب مفاصل، روماتیسم، سنگ کلیه ، بیماری‌های پوستی مانند اگزما و اسکلرودرمی جلوگیری می‌کند.

خواص کلم بروکلی برای سیستم عصبی

پتاسیم برای حفظ یک سیستم عصبی سالم ضروری است. مقدار زیادی پتاسیم در کلم بروکلی وجود دارد که سلامت سیستم عصبی را فراهم می‌کند و در این میان به عملکرد مناسب مغز نیز کمک می‌کند.

خواص کلم بروکلی در مراقبت از پوست

افتخار حفظ درخشش و جوانی پوست‌تان به آنتی‌اکسیدان‌های ماهری چون بتاکاروتن و ویتامین ث، و هم‌چنین مددکارانی چون ویتامین ب کمپلکس، ویتامین ای ( که به پوست و موهای شما درخشش داده و بافت پوست را جوانسازی می‌کند)، ویتامین آ و کا، اسیدهای چرب امگا۳ (که فریبندگی می‌بخشد)، آمینواسیدها و فولات حاضر در بروکلی تعلق دارد. تمام این مواد کمک می‌کنند خیلی خوب از پوست‌تان مراقبت کنید و به آن درخشندگی، سلامتی، و جلا می‌دهد. بعلاوه، گلوکورافانین ، یکی از گیامغذی‌هایی که مقادیر قابل توجهی از آن در بروکلی یافت می‌شود، به معکوس کردن تاثیر تابش آفتاب بر پوست ارتباط دارد، پس می توانید با مصرف مقدار زیادی از این سبزی مفید، زمان را برای پوست‌تان به عقب بکشید!

کلم بروکلی سرشار از فیبر

مزایای تغذیه‌ای بروکلی بسیار زیاد است و یکی از قابلیت‌های آن کمک به رژیم غذایی است. این کلم یک منبع عالی فیبر است و یکی از گیاهان عالی است که به کاهش وزن کمک می‌کند. کلم بروکلی حاوی فیبر محلول و غیرمحلول است که از یبوست جلوگیری می‌کند و قند خون را متعادل نگه می‌دارد. یک فنجان کلم بروکلی شامل مقدار ضروری پروتئین برای یک رژیم غذایی سالم است.

خواص کلم بروکلی در اختلالات معده

بروکلی سرشار از فیبر است، ماده‌ی رژیمی اصلی که با درمان یبوست می‌تواند تقریبا تمام اختلالات معده را درمان کند، زیرا یبوست ریشه‌ی تمام اختلالات معده است. فیبر به حجم غذا می‌افزاید، آب را حفظ می‌کند و باعث حرکت سالم روده می‌شود. منیزیم و ویتامین‌های موجود در بروکلی نیز اسیدیته را درمان می‌کنند،‌ گوارش درست و جذب مواد مغذی را از غذا تسهیل می‌کنند و با کاهش التهاب، معده را تسکین می‌دهند.

خواص کلم بروکلی برای یبوست

مشکل یبوست چیزی است که زنان باردار بسیار با آن مواجه هستند. تغییرات هورمونی، تغییرات متابولیکی و مکملهای آهن در تغییر حرکات روده نقش مهمی دارند. کلم بروکلی پر از فیبر محلول و غیرحلال است که به حفظ آب کمک می کند و بنابراین حرکت ماهیچه های روده را تنظیم می کند، بنابراین از یبوست در بارداری جلوگیری می کند.

خواص کلم بروکلی در بیماری های قلبی

بروکلی به جز آنتی‌اکسیدان‌های ذکر شده در بالا، محتوای فیبری بسیار بالا و مقادیر زیادی بتاکاروتن، اسیدهای چرب امگا۳ و ویتامین‌های دیگری دارد که با تنطیم فشار خون به کاهش کلسترول بد و حفظ عملکرد مناسب قلب کمک می‌کند. مطالعات نشان داده است وقتی بروکلی را بخارپز می‌کنید۷ ترکیبات فیبری آن بهتر با صفرا ترکیب می‌شوند و عمل دفع را ساده‌تر و موثرتر می‌سازد. کاهش صفرا تاثیری قوی بر سطح کلسترول دارد و به این وسیله به سلامت قلب کمک می‌کند. هم‌چنین،‌پتاسیم یافت شده در بروکلی نیز یک ماده‌ی گشادکننده‌ی عروق است که جریان خون را بهبود بخشیده و با کاهش تنش و استرس عروق و رگ‌های خونی، اکسیژن‌رسانی به اندام‌های حیاتی را تقویت می‌کند.

کلم بروکلی سرشار از منیزیم و سدیم

این سبزی خام دارای منیزیم بسیار بالایی است که یک عنصر عالی و غیر قابل جایگزین برای فعالیت و عملکرد طبیعی مغز است. صد گرم بروکلی حاوی بیست و یک میلی گرم منیزیم است.از آنجا که پتاسیم همراه با سدیم در کلم بروکلی به وفور یافت می شود باعث می شود که مواد مغذی به سمت سلول های بدن روانه شوند. شما احتمالا شنیده اید که بخش بزرگی از سدیم مورد نیاز بدن از طریق نمک وارد بدن می شود، اما سدیم از طریق سبزیجات نیز می تواند تامین شود که باعث افزایش عملکرد کبد و قلب می شود.

خواص کلم بروکلی برای چشم

زآگزانتین، بتاکروتن، ویتامین آ، فسفر و سایر ویتامین‌ها از جمله ب کمپلکس، ث، و ای موجود در بروکلی برای سلامت بصری بسیار مناسب هستند. این مواد از تخریب ماکولا (لکه‌ی زرد) و آب‌مروارید جلوگیری می‌کنند، و در عین حال آسیب‌های ایجاد شده توسط تابش‌ها را نیز ترمیم می‌کنند.

ویتامین های موجود در کلم بروکلی

بتاکاروتن برای سلامت پوست شما و درخشانی آن بسیار مفید است: ویتامین A موجود در بروکلی پوست شما را مرطوب می کند و همچنین عملکرد غده سباسه را تنظیم می‌کند . ویتامین A موجود در آن یک منبع آنتی اکسیدانی غنی برای بدن شماست ، همچنین سلامت چشم را بهبود می بخشد.ویتامین B1 (تیامین) تأثیرات بسیار مهمی در سوختن قندها دربدن و عملکرد اعصاب دارد . صد گرم بروکلی حاوی ۰٫۰۷ میلی گرم ویتامین B1 است.ریبوفلاوین یا ویتامین B2 باعث آزاد سازی انرژی از کربوهیدراتها، پروتئین و چربی می شود. ویتامین ۸۲ موجود در بروکلی به رشد و دوباره سازی کمک میکند. به داشتن پوست و ناخن سالم کمک میکند و در بهبود زخمهای دهان، لبها و زبان موثر است.کلم بروکلی غنی از ویتامین B6 است که در تولید آنتی بادی ها بسیار مهم است و یک ویتامین ضروری برای عملکرد طبیعی سیستم ایمنی بدن است.شگفت آور ترین ویژگی کلم بروکلی این است که ویتامین C موجود در آن بیشتر از مرکبات است! دقیقا ۱۰۰ گرم بروکلی ۱۰۰ درصد ارزش روزانه ویتامین C بدن را تامین می کند که برای تقویت سیستم ایمنی بدن و بهبود سلامت پوست بسیار ضروری است.کلم بروکلی دارای ویتامین E بسیار بالایی است که برای سلامت قلب و همچنین محافظت از غشاهای سلولی اهمیت دارد. ویتامین E موجود در ۱۰۰ گروم بروکلی بیشتر از یک قاشق چایخوری روغن زیتون است.کلم بروکلی سرشار از ویتامین K1 است که برای سلامت استخوان و همچنین لخته شدن خون بسیار مهم است.اگر شما به دنبال بهبود سلامت چشم خود هستید، خودتان را فقط به هویج محدود نکنید. بروکلی نیز در رژیم غذایی شما همین کار را میکند.

خواص کلم بروکلی برای تهوع

به دلیل دارا بودن انواع ویتامین B در کلم بروکلی یک داروی ضدتهوع طبیعی و خانگی محسوب می شود. مخصوصا برای زنان باردار که ماه های ابتدایی بارداری خود مدام دچار حالت تهوع می شوند این یک راه حل طبیعی و خوشمزهاست.

بیشتر بخوانید : کلم سفید ♥ کلم قمری ♥ کلم چینی ♥ کلم بنفشهویج

  • سجاد ورمزیار

زردآلو

شنبه, ۱۹ خرداد ۱۳۹۷، ۰۲:۰۸ ب.ظ

زردآلو

زردآلو ،زردآلو خشک،زردآلو و دیابت،زردآلو برای دیابتی ها،زردآلو نفاخ است،زردآلو در بارداری،زردآلو در خواب،زردآلو قیسی،زردآلو خشک شده،زردآلو خشک در بارداری،زرد آلو خشکه،زردالو خشک چه خاصیتی دارد

زردآلو ،زردآلو خشک،زردآلو و دیابت،زردآلو برای دیابتی ها،زردآلو نفاخ است

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد زردآلو صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.یکی از میو ه های پر خاصیت فصل تابستان زرد آلو است که هم تازه و هم به صورت خشک بسیار خوشمزه است.جالب است بدانید که درخت زرد آلو بومی نواحی چین است و هنوز هم بصورت وحشی در این مناطق می روید این درخت در اوائل قرن اول میلادی به آسیا و اروپا راه یافت .درخت زردآلو تا ارتفاع 6 متر می رسد برگهای آن مانند قلب نوک تیز و برنگ سبز روشن مایل به زرد می باشد . اصولا گلهای زرد آلو درشت و برنگ سفید متمایل به قرمز است .میوه آن گوشتی و زرد رنگ با طعمی مطبوع و شیرین بوده که در اواسط تابستان میرسد.هسته زرد آلو صاف ، قهو های و بیضی شکل است، مغز آن در داخل هسته قرار دارد که طعم آن شیرین و گاهی تلخ است.

خواص داروئی زردآلو

بهتر است بدانید که زرد آلو از نظر طب قدیم ایران سرد و تر است

1)در واقع تصفیه کننده خون است

2)بدانیدکه زردآلو عروق را باز می کند

3)زردآلو ملین است

4) بوی بد دهان را رفع  می کند.

5) تب بر می باشد.

6)به علت داشتن کبالت برای کم خونی مفیدو موثرمی باشد.

7) ورم مفاصل را رفع می کند

8) ضد نرمی استخوان می باشد.

9)زردآلو برای قلیایی کردن بدن مفید است

خواص زردآلو برای پوست

وست هایی که خیلی خشک هستند چند برگه خشک زردآلو را در روغن زیتون خیس نموده سپس کوبیده بصورت ماسک روی پوست صورت بگذارید. برای ترک دست و پا از ترکیب برگه زرد آلو که در روغن بادام زمینی خیسانده استفاده شود. برای رفع چروک صورت آب زردآلوی تازه را با کمی شیر و عسل مخلوط نموده ابتدا پوست را با صابون گیاهی شسته سپس با این محلول ماساژ دهید. ماسک زردآلو لطیف کننده پوست صورت و گردن می باشد.

فواید و مضرات هسته زردآلو

رای جلوگیری از نفخ خوب است که هسته زرد آلو را هم بخوریم. هسته تلخ زردآلو مواد سمی به نام اسید سیانیدریک و اسید پروسیک دارد . لذا خوردن هسته تلخ زردآلو خطرناک است. مغز هسته از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک و برگ و گل آن سرد و خشک است . مغز زردآلو آن تقویت کننده قوای جنسی است

زردآلو ،زردآلو خشک،زردآلو و دیابت،زردآلو برای دیابتی ها،زردآلو نفاخ است

خواص هسته و برگ زردآلو

بهتر است بدانید که مغز هسته از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک و برگ و گل آن سرد و خشک است .

1- در واقع مغز آن تقویت کننده قوای جنسی است

2-به یاد داشته باشید که روغن مغز هسته زرد آلو را اگر در گوش بچکانید صداهای گوش را از بین برده و سنگینی گوش را درمان می نمایذپد.

3-خاطر نشان می کنیم که روغن مغز هسته برای نرم کردن پوست مفید است

4-البته روغن مغز هسته اگر تلخ باشد کشنده کرم معده و روده است

5-در واقع روغن تلخ هسته ورم مقعد را از بین برده و سنگ مثانه را خرد می کند.

6-دم کرده برگ زردآلو برای قطع اسهال مفید می باشد

7-بهتر است برای تسکین گوش درد چند قطره از دم کرده برگ زردآلو را در گوش بچکانید .

خواص روغن هسته زردآلو

روغن مغز هسته زرد آلو را اگر در گوش بچکانید صداهای گوش را از بین برده و سنگینی گوش را درمان می کند . روغن مغز هسته برای نرم کردن پوست مفید است روغن مغز هسته اگر تلخ باشد کشنده کرم معده و روده است روغن تلخ هسته ورم مقعد را از بین برده و سنگ مثانه را خرد می کند. دم کرده برگ زردآلو برای قطع اسهال مفید است

ارزش غذایی زردآلو

مزایای زرد آلو برای سلامتی بدن، به خاطر محتوای ارزشمند آن همچون ویتامین‌های A، C، K ، E و نیاسین است. مواد دیگری همچون پتاسیم، مس، منگنز، منیزیم و فسفر در زردآلو یافت می‌شود. همچنین این میوه خوشمزه سرشار از فیبر غذایی است که می تواند برای بدن بسیار مفید باشد.

زردآلو ،زردآلو خشک،زردآلو و دیابت،زردآلو برای دیابتی ها،زردآلو نفاخ است

 

مضرات زردآلو

به یاد داشته باشید زرد آلو بطور کلی دیر هضم ، ثقیل و نفاخ است . اشخاص سالخورده و کودکان باید از زیاد خوردن آن احتراز کنند . همیشه باید زرد آلو را قبل از غذا خورد و همراه با آن هسته آنرا نیز تناول نمود زیرا هسته زرد آلو ضد نفخ بوده و هضم آنرا آن آسان می کند.بعد از خوردن زردآلو آب سرد ننوشید یا با آب سرد استحمام نکنید، زیرا باعث ایجاد گاز و نفخ در معده می شود. اگر بعد از خوردن زرد آلو دچار سنگینی و نفخ معده شدید ، فوراً مقداری زیره را دم کرده و میل نمایید یا مقداری عرق زیره یا عرق نعنا بخورید. زردآلوهای خشک شده اغلب با سولفیت ها عمل آوری می شوند تا عمر طولانی تری داشته باشند و در برابر اکسیداسیون و بی رنگ شدن در طی خشک شدن مقاومت بیشتری داشته باشند مانند آن چه برای دیگر میوه های خشک مانند انجیر نیز اتفاق می افتد. سولفیت که رنگ نارنجی روشن زرد آلو را در طی فرایند خشک شدن تثبیت می کند موجب ایجاد حالت های حاد تنفسی در برخی افراد حساس مبتلا به آسم می شود. بنابراین افراد حساس به سولفیت می توانند در عوض از میوه های خشک بدون سولفور که قهوه ای رنگ هستند استفاده نمایند.

درمان یبوست با زردآلو

زرد آلو سرشار از فیبر است. بنابراین می‌تواند اجابت مزاج را بهبود ببخشد. اغلب توصیه می‌شود بیمارانی که به طور مکرر از یبوست رنج می برند از این میوه استفاده کنند زیرا خاصیت ملین دارد. فیبر به اجابت مزاج کمک می‌کند. در چنین شرایطی انتقال مواد قابل دفع از بدن به سمت روده‌ها راحت تر می‌شود و به سادگی از بدن خارج می‌گردد. فیبر به تولید شیره معده کمک می‌کند و همین امر جذب مواد مغذی را ساده تر خواهد کرد. در چنین شرایطی غذا به راحتی شکسته می‌شود تا هضم آن راحت تر گردد. علاوه بر این، فیبر می‌تواند حرکات دستگاه گوارش را تحریک کند و این حرکات باعث می‌شود اجابت مزاج بهتر شود.

زردآلو ،زردآلو خشک،زردآلو و دیابت،زردآلو برای دیابتی ها،زردآلو نفاخ است

سلامت استخوان‌ها با مصرف زردآلو

زرد آلو دارای مواد معدنی ارزشمند و مهمی است که برای سلامت و رشد استخوان‌ها ضروری است. موادی همچون کلسیم، فسفر، منگنز، آهن و مس نقش بسیار مهمی در ایجاد استخوان و حفظ سلامت آن بازی می‌کنند. بنابراین، خوردن زرد آلو شما را مطمئن می‌سازد که استخوان‌های سالمی دارید و از بروز شرایط مرتبط با پیری همچون پوکی استخوان جلوگیری می‌کند.

خواص زردالو برای سلامت قلب

زرد آلو بهترین روش برای محافظت از قلب و جلوگیری از بروز بیماری های مختلفی همچون حملات قلبی، سکته و تصلب شرایین است. مقادیر بالای ویتامین C در زرد آلو و نیز وجود پتاسیم و فیبر غذایی می‌تواند به سلامت سیستم قلبی-عروقی کمک کند. ویتامین C قلب را از وجود رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. پتاسیم نیز می‌تواند فشار خون را پایین بیاورد. وجود فیبر غذایی در زردآلو باعث می‌شود کلسترول اضافی بر روی دیواره‌های رگ‌های خونی تجمع نکنند. تمامی این موارد به همراه یکدیگر باعث سلامت قلب و بهبود شرایط آن می‌شوند.

خواص زردآلو برای گوش درد

زرد آلو برای گوش درد بسیار عالی است. اگرچه مکانیسم این عمل هنوز مشخص نشده است اما تجربه نشان می‌دهد که استفاده از زردآلو برای گوش درد مفید خواهد بود. ریختن چندقطره از آن در گوش می‌تواند یک درمان سریع برای دردهای ناشی از عفونت باشد. دانشمندان بر این باورند که مواد آنتی اکسیدانی موجود در زرد آلو می‌تواند چنین نتایجی داشته باشد.

خواص زردآلود برای تب

آب زرد آلو معمولا برای بیمارانی توصیه می‌شود که از تب رنج می‌برند. این ماده ویتامین‌ها، مواد معدنی، کالری‌ها و آب مورد نیاز بدن را تامین می‌کند. همچنین این میوه خوشمزه قادر است سموم را از اندام‌های مختلف بدن دفع نماید. برخی از افراد از زردآلوی بخار دیده برای کاهش تب استفاده می‌کنند. در این روش، زردالو به عنوان یک ماده ضدالتهاب و تسکین دهنده عمل می‌کند و می‌تواند بر روی سطح دمای بدن تاثیر بگذارد. علاوه بر این، زردآلو می‌تواند التهاب موجود در سایر بخش‌های بدن را کاهش دهد.

بیشتر بخوانید : هلو در بارداری ♥ گلابی وحشی ♥ گیلاس در بارداری ♥ بادام در دوران بارداریکیوی و لاغری

  • سجاد ورمزیار

آرتروز زانو

پنجشنبه, ۱۷ خرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۲۷ ب.ظ

آرتروز زانو

آرتروز زانو,آرتروز زانو و درمان آن,آرتروز زانو چیست,آرتروز زانو در کودکان,آرتروز زانو و کمر,آرتروز زانو+علائم,آرتروز زانو و درمان گیاهی,آرتروز زانو و ورزش,آرتروز زانو و درمان,آرتروز زانو و پیاده روی,آرتروز زانو و راههای درمان آن,علائم آرتروز زانو چیست,علایم آرتروز زانو چیست,درمان آرتروز زانو چیست,علت آرتروز زانو چیست,مهمترین علامت آرتروز زانو چیست,آرتروز زانو و علائم آن

آرتروز زانو,آرتروز زانو و درمان آن,آرتروز زانو چیست,آرتروز زانو در کودکان

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد آرتروز زانو و راه درمان آن صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.این درد که در مفصل بین استخوان ران و ساق پیدا می‌شود، درد مفصل است و چند حالت دارد: گاهی بدون ورم است و گاهی با ورم و گاهی نیز مفصل آب می‌آورد و اگر این درد در دو طرف زانو در طول پا امتداد پیدا کند سیاتیک نامیده می‌شود. اما جهت معالجه تا زمانیکه در مفصل ورم نباشد در مفصل از رطوبت است و احتیاج به داروهای ضمادی و خوراکی دارد. از جمله داروهایی که بصورت ضمادی مصرف می‌شود می‌توان مخلوط آب غوره و نمک طعام عصاره یا له کرده پیاز عنصل با آب غوره – آبی که توکلیجه در آن جوشیده باشد، روغن بادام شیرین – روغن‌های گرم مزاج مانند روغن کنجد و یا روغن زیتون – سالیسیلات محلول در آب گرم را نام برد و جهت خوراکی می‌توان از حب‌های درشت منیزی که به قدر نخود درشت باشند به مدت سه روز و روزی سه عدد میل نمود و اگر حب‌های کوچک باشند، باید روزی نه عدد خورده شود. برای اینگونه افراد راه رفتن و گرم نگه داشتن و حمام‌های گرم و آب‌های معدنی گرم و وان پر از آب داغ که در آن قرار گیرند بسیار نافع است. چنانچه در محل مفصل ورم باشد مزاج آن گرم است و باید همراه با مداوای مربوط چند عدد زالو نیز ریو ورم مفصل انداخته شود.

درمان آرتروز زانو

اما دوای اصلی در مفاصل از هر نوع که باشد(گرم مزاج، سرد مزاج و یا بصورت سیاتیک روماتیسمی سورنجان) بصورت زیر مصرف می‌شود. ابتدا سورنجان – توکلیجه – اصل سوس – هلیله سیاه – تخم کرفس که از هر کدام مقدار دو مثقال را دم کرده و آب دارو را پس از صاف نمودن جوشانده به عنوان مسهل می‌خورند: مقدار هشت تا ده مثقال روغن کرچک یا پنج مثقال سنای مکی و پنج مثقال گل سرخ را جوشانده و می‌خورند. اگر دسترسی به سنا نبود می‌توان مقدار چهار مثقال مغز میوه فلوس را مصرف نمود و روزی که مسهل خورده می‌شود، نباید نان یا میوه‌های خام همراه آن خورده شود.می‌توان جهت ادامه درمان یا در مواقعی که خوردن مسهل مقدور نیست استخوان قلم گوسفند را سوزانده و بصورت زغال در آورد سپس پودر نموده و با چودر سورنجان مخلوط و در کپسول نموده و روزی دو سه کپسول قبل از صبحانه تا چند روز خورده شود.

نکاتی متفرقه در مورد آرتروز زانو

داروهای ضد دیابت و داروهای مسکن و آرتروز، ممکن است خطر سکته قلبی و سکته مغزی را افزایش دهند. مصرف روغن سیاه دانه در برنامه غذایی در کاهش قند خون، تعادل فشارخون، بهبود آرتروز و التهاب لثه مۆثر است و کلیه و مجاری ادرار را تصفیه می کند. عواملی چون آسیب دیدگی عصب ها ،جراحت در بافت ها ،آرتروز و یا تاثیر روانی درد بر روی بیمار از پیامدهای سیاتیک است کلسیم عنصر لازم برای توسعه استخوان های ما است و چای قاصدک حاوی مقدار کلسیم. همچنین ویتامین C و leutin است . این باعث می شود استخوان ما قوی ترشود قاصدک هم درد آرتروز را کاهش می دهد و اسیدهای چرب موجود در آن درد استخوان را کاهش می دهد. کمپرس دم اسب برای رفع دردهای آرتروز و ورم مفاصل مفید می باشد. بیماری های متعددی هستند که سبب کمردرد با انتشار به پاها می شوند. از بین آنها بیماری هایی که بیشتر با فتق دیسک کمر اشتباه می شوند، عبارتند از: کشیدگی رباطها یا عضلات کمر، تنگی کانال نخاع، آرتروز کمر، برخی از بیماری های روماتیسمی، عفونتهایی مثل تب مالت، تومورها و بیماری های سیستم ادراری نظیر سنگ کلیه. علائم پادرد؛ درد در ناحیه‌ی ساق پا(در هنگام دویدن، بالا رفتن از پله و…)، کم تحرکی، آرتروز، خستگی، عفونت یا التهاب، درد مفصل، برآمدگی‌های پوستی، رگ‌های واریسی، درد ران پا، درد مفصل ران و ضعف در ران و پا.

آرتروز زانو چیست؟

به موازات پیر شدن و با افزایش سن، غضروفها هم دچار فرسودگی و پیری می شوند. غضروفهای زانو هم که بین ران و ساق پا قرار گرفته اند از این قاعده مستثنی نیستند و دچار فرسودگی می شوند که به آن آرتروز زانو گفته می شود. ساییدگی مفصل زانو یکی از رایج ترین بیماریهای رایج زانو و از شایع ترین اشکال آرتروز است. از ویژگی های اصلی آرتروز زانو از بین رفتن پیشرونده غضروف مفصلی است. غضروف مفصلی ماده ای ژلاتینی می باشد که بین دو استخوان وجود دارد. با این وجود آرتروز و ساییدگی مفصل زانو تنها بیماری بافت غضروفی مفصل نبوده و کل ساختار زانو بعد از غضروف درگیر شده و پس از آن همه بافتها بعد از غضروف شامل استخوان زیر این غضروف و حتی منیسک ها و رباط‌ها و قسمت عصبی- عضلانی غضروف نیز درگیر می‌شوند.

عوامل آرتروز زانو

آرتروز و ساییدگی زانو معمولاً از سن بالای 50 سال بارز می شود. اما بعضی از شرایط مانند: ژنتیک قوی – فشار زیاد به زانو – شکستگی های اندامهای تحتانی – شرایط را برای ابتلا به آرتروز زانو مستعدتر می کند.

درجات آرتروز زانو

آرتروز زانو بر اساس معاینه و عکس ساده و سایر آزمایشات به 4درجه تقسیم می شود که درجه آخر آن (شماره 4) قابل درمان با درمانهای طبی نمیباشد و لزوما باید با جراحی مفصل تعویض شود. اما عمدتا بیمارانی که به پزشک مراجعه می کنند در درجه 2 یا 3 آرتروز زانو قرار دارند و درمانهای جدید طب فیزیکی در این مراحل بسیار برای آنها کمک کننده می باشد.چنانچه بیمار در مراحل ابتدایی ابتلا مراجعه نماید مرحله درمان راحت تر و سریعتر انجام می شود.

علت آرتروز زانو

 آرتروز زانو یکی از انواع آرتریت زانو می باشد. ایجاد  آرتروز زانو  تا حدودی مرتبط با با مسائل ژنتیکی و نژادی بوده و  احتمال ابتلا به ارتروز زانو در خانمها از اقایان بیشتر می باشد.بالا رفتن سن و سال : بیشترین عامل ایجاد زانو درد و آرتروز زانو افزایش سن و کهولت مفصل زانو می باشد.ابتلا به بیماری آرتروز زانو در زنان با سن کمتر از ۴۵ سال تنها ۲% و در زنان بین ۶۴-۴۵ سال میزان شیوع تا  ۳۰% نیز بالا میرود. در زنان بالای سن  ۶۵ سال شیوع آرتروز زانو  ۶۸% می باشد. ضربه‌های شدید و استفاده زیاد از مفصل زانو : از سایر عوامل موثر در ابتلا به آرتروز زانو  وارد شدن ضربه و همچنین استفاده و کار زیاد این مفصل می باشد.پارگی کامل رباط ACL و آسیب منیسک : این عامل نیزمی تواند زمینه سازی باشد برای  ارتروز زودرس زانو. از جمله عواملی که در این زمینه تاثیرگذار می باشد کوهنوردی غیر اصولی و بالا رفتن های مکرر از پله و همچنین دو زانو و چهار زانو زدن های ممتد می باشد.چاقی : از عوامل  اصلی احتمال ابتلا به  آرترو زانو ، چاقی می باشد. آمارها نشان می دهند که با هر کیلوگرم افزایش وزن فشار روی زانو حدود 4 برابر افزایش می یابد و این فشار و در روی پله ها حدود 16 برابر می شود.

علائم آرتروز زانو

آنچه در بیماران آرتروز مورد اقرار قرار می گیرد آن است که تمامی آنها زانو درد خود را به صورت دردی عمقی در عمق زانو توصیف می‌کنند. این در حالی است که درد با کارکردن مفصل مثلا راه رفتن تشدید می‌ شود و با استراحت کاهش می یابد. نکته اینجاست که با پیشرفت ارتروز ممکن است درد دائمی شود. از ویژگیهای بارز این بیماری سفتی و خشکی و زانو درد صبحگاهی در هنگام بیدار شدن از خواب یا بعد از مدتی دوره بی‌فعالیتی و بی‌تحرکی می باشد. گرچه معمولا پس از تقریبا ۳۰ دقیقه خشکی و کمی دردتسکین پیدا می‌کند. در این بیماری، بیمار اغلب برای حرکت مفاصل خود گاهی خم کردن و گاهی راست کردن با مشکل مواجه می شود. همچنین فرد قادر نیست به دلیل زانو درد و خشکی زانو آنرا را خم و راست کند.

آرتروز زانو و درمان آن

رعایت دوره‌های متناوب استراحت در طول روز :شایان ذکر است بی‌حرکت کردن کامل مفصل دردناک و مثلا گچ گرفتن یا اتل زانو لازم نیست.

اصلاح انحرافات و حالت بد زانو، کمر یا کف پا :بیماری آرتروز زانو  ممکن است به علت وضعیت بد کل اسکلت بدن از زانو تا کمر یا کف پا ایجاد شده یا تشدید شود.در این حالت با تصحیح قوس کمر و درمان کف پای صاف و نیز استفاده از کفی مخصوص در موارد زانوی پرانتزی می تواند  مفید باشد.

خودداری از تحمیل بار اضافی به مفصل زانو = کاهش فشار روی مفصل زانو : بیمار مبتلا به آرتروز زانو و سایدگی  زانو، باید از ایستادن های طولانی، زانو زدن و چمباتمه زدن خودداری نمایید.

آرتروز زانو و پیاده روی

شش هزار قدم پیاده روی در روز به کاهش درد و تورم در بیماران آرتروز زانو کمک می‌کند. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مطالعات جدید نشان داده است که پیاده روی به مدت یک ساعت به بهتر شدن آرتروز زانو و جلوگیری از ناتوانی کمک می‌کند. افرادی که آرتروز زانو دارند اغلب راه رفتن، بالا رفتن از پله و … را سخت می‌دانند. مدیر این تحقیقات دانیل وایت، استاد دپارتمان فیزیوتراپی و ورزش در این باره گفت: افرادی که در خطر ابتلا به آرتروز زانو هستند باید شش هزار قدم در روز پیاده روی کنند. آنها به این شکل می‌توانند کارایی خود را افزایش دهند. به طور متوسط در هر دقیقه‌ پیاده روی 100 قدم برداشته می‌شود. بنابراین شش هزار قدم حدودا یک ساعت به طول می‌انجامد. تحقیقات دیگر میزان پیاده روی بیشتری را برای سالم بودن پیشنهاد می‌کند، اما وایت معتقد است که این مقدار پیاده روی برای افرادی که آرتروز دارند یا در معرض آرتروز هستند مناسب است. محققان دریافتند که به ازای هر 1000 قدم پیاده روی 16 تا 18 درصد از محدودیت کارایی بیماران آرتروز کاسته می‌شود. پیاده روی نه تنها باعث قدرتمند شدن عضلات و افزایش انعطاف پذیری می‌شود، بلکه باعث کاهش درد نیز می‌شود.

آرتروز زانو و درمان گیاهی

سرکه سیب سرشار از مواد معدنی از جمله: کلسیم، منیزیم، پتاسیم و فسفر است. مصرف سرکه سیب تاثیر خوبی در کاهش درد آرتروز دارد. سرکه سیب موجب کاهش تجمع سموم در مفاصل و بافت‌های همبند می‌گردد.طریقه مصرف سرکه سیب : یک فنجان آب گرم را آماده کنید.یک قاشق سرکه سیب و عسل را به آب گرم افزوده ومخلوط کنید.این ترکیب اثر قلیایی دارد پس سعی کنید هر روز صبح یک فنجان از ترکیب آماده را بنوشید.زنجبیل یکی از گیاهان رایج در طبیعت است که به‌دلیل خاصیت ضدالتهابی طبیعی نقش مهمی در درمان آرتروز دارد.طریقه مصرف : 6 قاشق چای‌خوری زنجبیل خشک، 6 قاشق چای‌خوری تخم زیره و 3 قاشق چای‌خوری پودر فلفل سیاه را مخلوط کنید. 3 بار در طول روز، و هر بار نصف قاشق چای‌خوری از این مخلوط را با آب ترکیب و مصرف کنید.روغن زنجبیل را به‌طور منظم روی نواحی که احساس درد می‌کنید مالیده و خوب ماساژ دهید. این کار موجب کاهش درد، التهاب و خشکی مفاصل می‌شود.مصرف منظم زنجبیل خام موجب بهبود جریان خون شده و در نتیجه تاثیر خوبی در کاهش درد دارد. زنجبیل تازه را پوست بکنید، خرد کنید و در کنار وعده‌های غذایی مصرف کنید.مصرف منظم زردچوبه موجب کاهش التهاب می‌شود. زردچوبه گیاهی است که حاوی ماده‌ای به‌نام کورکومین بوده و خاصیت ضدالتهابی دارد. کورکومین تاثیر خوبی در درمان بیماری آرتریت روماتوئید دارد. می‌توانید 1 لیوان آب زردچوبه تازه و یا ترکیب 1 قاشق چای‌خوری زردچوبه در 1 لیوان شیر گرم را قبل از خواب میل کنید.

آرتروز زانو در جوانان

استئوارتروز زانو یکی از شایع ترین علل درد و محدودیت عملکردی در زانو می باشد. گرچه این وضعیت بیشتر در افراد مسن و کم تحرک دیده می شود. اما ممکن است افراد جوان و جمعیت ورزشکاران را نیز درگیر کند. این بیماری در جوانان معمولا بعد از آسیب ساختار های زانو. در اثر ضربه و کاهش ثبات مفصل ، ضعف عضلات اطراف مفصل زانو. بیماری های عفونی و التهابی و همچنین ورزش های سنگین و شدید ایجاد می شود. آرتروز زانو در جوانان با کمک علائم بیمار ، عکس های رادیوگرافی. MRI و همچنین تست های اختصاصی آرتروز زانو تشخیص داده می شود. اما گاهی تشخیص آرتروز زانو در جوانان و ورزشکاران به دلیل افزایش سطح تحمل درد. در آن ها بسیار مشکل می باشد. اما درمان آن ها با سایر بیماران مبتلا به استئوآرتروز زانو یکسان می باشد.

بیشتر بخوانید : قفل شدن زانو نشانه چیست ♥ التهاب زانو چیست ♥ علت درد جلوی ساق پا چیست؟

  • سجاد ورمزیار

قند خون

سه شنبه, ۱۵ خرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۲۹ ب.ظ

قند خون

قند خون ،قند خون نرمال،قند خون بالا،قند خون ناشتا،قند خون پایین،قند خون بعد از غذا،قند خون به انگلیسی،قند خون در بارداری،قند خون 106،قند خون پایین،قند خون نرمال در بارداری،قند خون نرمال چند است،قند خون نرمال بعد از صبحانه،قند خون نرمال بعد از غذا،قند خون نرمال غیر ناشتا،قند خون نرمال در کودکان،قند خون نرمال چقدر است،قند خون نرمال چنده،قند خون نرمال نوزاد

قند خون

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد قند خون و عواملی که آن را تغییر می دهند صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما عزیزان قرار گیرد.قند خون (به انگلیسی: Blood Glucose Level)، اندازه گلوکز موجود در خون انسان یا حیوان است. بدن انسان قادر است تا از طریق عمل هموستاز میزان قند خون را کنترل کند. یکای قند خون در استاندارد جهانی اندازه‌گیری، غلظت مولی است که به صورت میلی‌مول بر لیتر گزارش می‌شود و در ایالات متحده آمریکا با مقیاس جرمی که میلی‌گرم بر دسی لیتر است ارائه می‌گردد.

قند خون نرمال

اگر عدد قند خون فرد پایین تر از 100 باشد فرد به دیابت مبتلا نیست و میزان قند خون طبیعی است؛ اگر بین 100 الی 126 باشد پیش دیابت است و آنها مستعد ابتلا به بیماری دیابت در آینده هستند، قند خون بالای 130 مبتلا به نوع دیابت یک است و فرد باید خیلی سریع تحت درمان قرار گیرد .

قند خون بالا

اکثر مردم فکر می کنند تنها افراد مبتلا به دیابت دارای میزان قند خون بالا هستند. در حالی که اینطور نیست. هر کسی ممکن است از این مشکل رنج ببرد و دچار آسیب عصبی، رگ های خونی و اندام ها در قند خون بالا شود. ما در رسانه دکتر سلامت برای جلوگیری از عوارض، تشخیص به موقع علائم نگران کننده و اقدامات لازم در مورد قند خون بالا راه کارهای مناسبی را پیشنهاد می کنیم.این عوارض شامل چشمی، کلیوی، قلب و عروق و اعصاب اندام‌ها می‌شود. دیابت باعث کاهش شنوایی،اختلال خواب و آپنه، اضطراب، افسردگی و کبد چرب می‌شود. این بیماری مرگ و میر ناشی از بعضی سرطان‌ها را نیز افزایش می‌دهد.

قند خون ناشتا

دکتر حسن خزایی در گفت و گو با وب دا؛ بیماری دیابت را بیماری قدیمی دانست و گفت: این بیماری به دلیل افزایش قند خون در انسان ایجاد می شود و به دلیل بالا رفتن قند خون از حد مشخص، مشکلاتی را برای بیمار ایجاد می کند که به این حالت مرض قند نیز گفته می شود. قند خون انسان سالم باید بین ۷۰ الی ۱۴۰ در نوسان باشد وی ادامه داد: بسته به غذا خوردن فرد باید قند خون انسان بین ۷۰ تا ۱۴۰ نوسان داشته باشد و در صورتی که قند خون فردی در ناشتا بیش از ۱۲۶ و در دو ساعت پس از غذا خوردن بیش از ۲۰۰ میلی گرم در ۱۰۰ سی سی خون باشد به بیماری قند خون مبتلا است. دکتر خزایی گفت: البته برای مطمئن شدن از بیماری قند خون در افراد هیچ گاه به آزمایش اول اطمینان نکرده و آزمایش خود را بار دیگر انجام می دهیم؛ که در صورت مشاهده قند خون بیش از حد مجاز در فرد این بیمار را دچار شده به قند خون می نامیم. قند خون ناشتا ۱۲۵ از علائم قرار گرفتن فرد در حالت پره دیابت است

قند خون پایین

هیپوگلیسمی، معمولا به عنوان قند خون پایین نامیده می شود و زمانی رخ میدهد که میزان گلوکز خون پایین تر از حد نرمال باشد. گلوکز یک منبع مهم انرژی برای بدن است. هنگامی که سطح قند خون شما خیلی پایین باشد، سلول های مغز و ماهیچه ها به اندازه کافی انرژی ندارند تا بتوانند به درستی عمل کنند. هیپوگلیسمی می تواند در نتیجه دیابتی ها به عنوان یک واکنش به مواد غذایی خوراکی خاص (و یا هنگامی که شما به اندازه کافی غذا نخورده اید) رخ دهد. اغلب ناشی از کاهش ناگهانی قند خون است. معمولا با خوردن مقدار کمی از مواد غذایی گلوکز دار به سرعت برطرف می شود. عدم درمان هیپوگلیسمی ممکن است باعث سرگیجه، سردرد و خستگی و در موارد شدیدتر تشنج، کما و حتی مرگ شود.

قند خون بعد از غذا

شاداب صالح پور فوق تخصص غدد و متابولیسم کودکان در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: به طور طبیعی قند خون افراد پس از صرف غذا افزایش پیدا می‌کند، زیرا مواد غذایی برای سوخت و ساز در بدن به قند تبدیل می‌شوند، ولی در صورتی که افزایش قند خون از حد مجاز بیشتر باشد، اختلال و بیماری در بدن به وجود می‌آید. وی اظهار داشت: افرادی که دچار اختلال تحمل قند هستند یعنی در شرایط پیش دیابت قرار دارند، قند خونشان ممکن است پس از صرف غذا بین ۱۴۰ تا ۲۰۰ میلی گرم در دسی لیتر باشد که در این عارضه قند فرد بالاتر از ۱۴۰ میلی گرم در دسی لیتر است و اگر قند پس از غذا بالاتر از ۲۰۰ میلی گرم در دسی لیتر باشد شخص مبتلا به دیابت است. این فوق تخصص غدد و متابولیسم کودکان عنوان کرد: فعالیت بدنی و ورزش ناکافی، استراحت طولانی، استرس و اضطراب زیاد، وجود سابقه خانوادگی، مصرف بیش از حد شیرینی و چربی، بیماری چربی خون، اضافه وزن و چاقی و به طور کلی رعایت نکردن اصول صحیح زندگی احتمال افزایش قند خون را پس از مصرف غذا افزایش می‌دهد و فرد را مستعد ابتلا به دیابت می‌کند.

قند خون در بارداری

سلول های بدن براحتی قند را مصرف می کنند و در واقع سوخت اصلی بدن است. در دوران بارداری و بخصوص اوایل آن، به دلیل نیاز جنین به سوخت و ساز، قند خون مادر بیشتر مصرف می شود و مادر باردار را معمولا با افت قند مواجه می کند.بارداری این وضعیت را امروزه خیلی کم می بینیم، چون ما به مصرف زیاد و افسار گسیخته مواد غذایی رو آورده ایم و متاسفانه در خیلی موارد مادر باردار بی دلیل استراحت زیاد می کند و غذای بیش از حد می خورد. به این ترتیب نه تنها قند خونش پایین نمی آید، بلکه بالاتر هم می رود.آزمایش قند خون مهم ترین اقدامی است که خطر عوارض دیابت را در جنین و مادر کاهش می دهد بالا بودن قند خون مادر و جنین هر دو بر سلامتی جنین اثر بسیار مهمی دارد. در مادران حامله دیابتی، چون مقدار قند، آمینواسیدها و اسیدهای چرب خونشان بالاست، مقداری از این مواد به جنین آن ها می رسد و موجب تحریک لوزالمعدۀ جنین می شود و انسولین بیشتر ترشح می شود. وجود انسولین و مواد غذایی (گلوکز، امینو اسید و اسیدهای چرب) سبب رشد زیاد از حد . بزرگی جنین می شود و مشکل زایمانی به وجود می آورد. پس، مادر حامله دیابتی باید در دوران حاملگی قند خون خود را کاملاً کنترل کند تا زایمان او طبیعی و نوزاد مشکلی نداشته باشد.

علائم قند خون بالا

زمانی که اختلال در قند خون قدیمی بوده و بررسی نشده باشد علائم جسمی آن خیلی دیر بروز می کند. اگرچه قند خون بالا در ابتدا معمولا علامتی ندارد، اما خستگی زیاد و خواب آلودگی از نخستین علائم رایج و مشهود این مشکل محسوب می شوند. البته باید گفت که خستگی می تواند با علائم دیگری از جمله تپش قلب و تعریق بیش از حد نیز همراه باشد. باید بدانید که خستگی زیاد مختص بیماری قند و بالا بودن قندخون نیست اما می تواند هشدار دهنده این مسئله نیز باشد. بنابراین بهتر است آزمایش داده و وضعیت تان را بررسی نمایید.دومین علامت نشان دهنده قند خون بالا می تواند کاهش وزن ناخواسته فرد باشد.در حالت کلی این کاهش وزن بین یک تا سه کیلو بوده و گاهی با خستگی زیاد همراه است. اما ممکن است بیماری احساس سلامت جسمی داشته باشد. در هر صورت اگر متوجه کاهش وزن ناخواسته خود شدید و در کنار آن خستگی زیادی احساس می کنید به پزشک مراجعه کنید و آزمایش خون بدهید.عطش و تشنگی شدید معمولا جزو علائم نشان دهنده ابتلا به دیابت است، اما یک علامت دیرهنگام است که اغلب صرفا زمانی بروز می کند که قند خون به بالای 3 گرم در لیتر رسیده باشد. زمانی که قند زیادی در خون وجود دارد، بدن ادرار بیشتری تولید می کند تا مازاد قند را دفع کند. این دفع ادرار بیشتر نیز باعث ایجاد تشنگی و عطش می شود.احساس گرسنگی زیادی نیز مانند تشنگی شدید جزو علائم نستبا دیرهنگام قند خون بالا می باشد. اما این احساس گرسنگی شدید در اثرکاهش غیرعادی قند خون در ناحیه سلولی و مغزی به وجود می آید. اگر بدون افزایش فعالیت بدنی تان متوجه احساس گرسنگی شدید خود شده اید وضعیت را جدی تر بگیرید.عقونت های پوستی یا عفونت های ادراری یا ژنیتال(دستگاه تناسلی) مانند عفونت بالانیت ( التهاب سر آلت تناسلی مرد)، قارچ های واژینال یا عفونت مثانه می تواند از جمله علائم قند خون بالا و همچنین منشا کشف و تشخیص ابتلای فرد به دیابت باشد.در واقع بالا بودن قند خون ممکن است با علائمی از جمله دردهای کمری(هرنی دیسک کرورالژی)، زخم پا، کاهش قدرت بینایی یا حمله قلبی نمایان شود.

جدول قند خون

قند خون

پایین آوردن سریع قند خون

راهکار اول: حداقل به مدت نیم ساعت با شدت و سریع ورش کنید. هرگاه میزان قند خون بالا داشته باشید، ورزش مناسب به شما کمک خواهد کرد که قند خون در بدن شما تبدیل به انرژی شود و باعث کاهش قند خون شما خواهد شد.بعد از نیم ساعت ورزش مفید، با یک دستگاه اندازه گیری قند خون، میزان قند خون خود را اندازه بگیرید.اگر همچنان به اندازه مطلوب پایین نیامده به ورزش خود ادامه دهید. ورزش هایی مانند حرکات ایربیک، پیاده روی سریع و پریدن و از قبیل ورزش ها که ضربان قلب شما را افزایش می دهند برای کاهش قند خون شما بسیار اثر گذار و مفید هستند. راهکار دوم: به طور متوالی 3 تا 4 لیوان آب بنوشید و تا هر زمان زودتر که می توانید ادرار کنید. خوردن آب، قند موجود در خون شما را رقیق می کند و ادرار کردن باعث دفع قند خون از بدن شما می شود.بعد از یک یا دوبار خوردن آب و ادرار کردن قند خون خود را اندازه بگیرید.اگر باز هم به اندازه مطلوب از قند خون نرسیدید در ساعات متوالی این کار را تکرار کنید.در صورت توان بعد از انجام این راهکار راهکار بالا را نیز انجام دهید تا زودتر به نتیجه مطلوب خود برسید. راهکار سوم: غذاهایی که در آن ها میزان قند کمتری وجود دارد و یا غذاهایی که باعث سوخت قند خون در بدن شما می شوند را مصرف کنید. مواد غذایی مانند سیر، تخم مرغ، پیاز، بادام زمینی دارای میزان قند پایینی هستند و به ثبات میزان قند خون در بدن کمک می کنند. مصرف روزانه هریک از این مواد غذایی در پایین آوردن قند خون شما کمک زیادی می کند.

علائم افت قند خون

1- تحریک پذیری : اگر ناگهان و بدون دلیلی مشخص با افراد دیگر تند برخورد می کنید و آستانه تحمل شما به شدت پایین آمده است، این امکان وجود دارد که به دریافت قند یا کربوهیدارت نیاز داشته باشید.2-تعریق : اگر در محیطی با دمای عادی و متوسط حضور دارید، اما همچنان به شدت عرق می کنید ممکن است افت قند خون مقصر اصلی این شرایط باشد. تعریق می تواند نشانه ای از افت قند خون خفیف – زمانی که قند خون به زیر 70 میلی گرم در هر دسی لیتر رسیده است – باشد.3- تکان و لرزش: به واسطه عدم تعادل در گلوکز که می تواند سیستم عصبی مرکزی انسان را تحت تاثیر قرار دهد، ممکن است متوجه برخی تکان ها و لرزش ها در بدن خود شوید. بدن برای متعادل کردن سطوح گلوکز تلاش می کند با ترشح کاتکول آمین ها (هورمون هایی مانند دوپامین و آدرنالین) شرایط را اصلاح کند، که به معنای تحریک تولید گلوکز است و می تواند به این نشانه ها منجر شود.4- سرگیجه : اگر با افت قند خون خفیف مواجه باشید، احتمال تجربه سرگیجه چندان عجیب نیست، به ویژه اگر به بیماری دیابت مبتلا باشید. بیماران مبتلا به دیابت ممکن است سرگیجه ناگهانی را تجربه کنند که می تواند با افزایش ناگهانی دمای بدن همراه باشد و می تواند شرایطی هشدار دهنده باشد.5- از دست دادن تمرکز : مغز به طور ویژه نسبت به افت سطوح گلوکز حساس است و ممکن است در این شرایط در حفظ تمرکز روی یک موضوع یا درک صحبت های فردی دیگر که موضوعی را برای شما توضیح می دهد، دچار مشکل شوید.6- پرش های عضلانی : پرش عضلانی می تواند یکی از نشانه های افت قند خون خفیف باشد – زمانی شکل می گیرد که قند خون به زیر 40 میلی گرم در هر دسی لیتر برسد.7- از دست دادن هوشیاری : افرادی که هوشیاری خود را از دست می دهند، متوجه این نشانه نمی شوند، از این رو نشانه های هشدار دهنده دیگر به ویژه اگر به دیابت مبتلا هستید، نباید نادیده گرفته شوند. هیپوگلیسمی دیابتی می تواند به تشنج نیز منجر شود که نه تنها برای خود بیمار بلکه برای کل افراد درگیر می تواند وضعیتی وحشتناک باشد. در موارد نادر، هیپوگلسمی دیابتی می تواند مرگبار نیز باشد. مصرف قرص گلوکز به عنوان یک راه حل کوتاه مدت برای بیماران دیابتی می تواند به تنظیم قند خون کمک کند.

بیشتر بخوانید : آزمایش خون بارداری کی جواب میده ♥ فشار خون نرمال چند است ♥ چربی خون نرمال چند است ♥ غلظت خون نرمال چند است

  • سجاد ورمزیار

سرفه های آلرژیک

جمعه, ۱۱ خرداد ۱۳۹۷، ۰۴:۵۳ ب.ظ

سرفه های آلرژیک

سرفه های آلرژیک ,سرفه های آلرژیک در کودکان,سرفه های آلرژیک مزمن,سرفه های آلرژیک در بارداری,سرفه های آلرژیک کودکان,سرفه های آلرژیک کودک,سرفه های آلرژیک نوزاد,سرفه های آلرژی,درمان سرفه های آلرژیک در طب سنتی,درمان سرفه های آلرژیک کودکان,سرفه های حساسیتی در کودکان

سرفه های آلرژیک

توضیحاتی در مورد سرفه های آلرژیک

سرفه عکس العمل بدن در برابر تحریک مخاط بینی، گلو، حنجره و ریه است و یک مکانیسم دفاعی طبیعی محسوب می شود. اکثر سرفه ها – بر اساس علت آن – در گروه سرفه های آلرژیک (سرفه به دلیل وجود یک عامل حساسیت زا) یا در گروه سرفه های ناشی از عفونت قرار می گیرندهوای خشک باعث خارش گلو و ایجاد سرفه خشک می شود، لذا بوسیله یک دستگاه بخور هوای خانه را مرطوب نگه دارید. هوای گرم و مرطوب، خلط را نرم کرده و راه های تنفسی را باز می کند. اگر کمی هم قطره اکالیپتوس به آب دستگاه اضافه کنید، خلط ها را سریع تر از بین می برد، زیرا ریه ها را تحریک کرده و راه های بینی را پاک می کند. البته دستگاه بخور را باید به طور منظم تمیز کنید، در غیر این صورت بیشتر مضر است تا مفید. زیرا باکتری ها و قارچ می توانند در داخل دستگاه تولید و تکثیر شده و از طریق هوا وارد سیستم تنفسی شما شوند و سبب بروز مشکلات دیگری شوند. اگر دستگاه بخور ندارید، روی سرتان یک حوله بیندازید و صورت خود را بر روی یک بخارهای یک ظرف آب جوش بگیرید. چند دقیقه به آرامی زیر حوله نفس بکشید (در اصطلاح بخور دهید). چند بار در روز این کار را تکرار کنید. این روش برای سرفه های ناشی از سرماخوردگی، حساسیت و آسم مفید است.

درمان سرفه های آلرژیک در طب سنتی

آویشن از گیاهان پرمصرف در درمان سرفه است. آویشن باعث باز شدن مجاری تنفسی و هوایی شده و خواص ضد انقباضی و ضد میکروبی دارد. از آویشن، فرآورده‌های دارویی مختلفی ساخته شده که سازمان نظارت بر امور داروی وزارت بهداشت هم آن‌ها را تایید کرده است. از آن جمله می‌توان شربت‌های توسیان، تیمیان، تیمکس، تیم‌آربا، برونکوباریج و برونکوتیدی را نام برد. برای استفاده از آن چند گرم پودر خشک‌شده گیاه را داخل یک لیوان آب‌جوش بریزید و 20 دقیقه دم کنید. سپس محلول را صاف و میل کنید. دم‌کرده یا جوشانده آویشن را می‌توانید با عسل و لیمو نیز مصرف کنید.

سرفه های آلرژیک کودکان

واکنش سیستم دفاعی بدن در مقابل عناصر خارجی را آلرژی (حساسیت) می گویند. هنگامی که کودک در تماس با مواد حساسیت‌زا قرار می گیرد – به آن دست می زند، تنفس می کند، می خورد یا حتی به او تزریق می شود – بدن او به اشتباه این مواد را دشمن فرض می کنند و در برابر آن گارد دفاعی می گیرد و برای مبارزه با آن هیستامین تولید می کند.

درمان گیاهی سرفه های آلرژیک

در طب سنتی استفاده از چهارگل (گل پنیرک، گل بنفشه، گل ختمی، گل نیلوفر یا گل نسترن) و چهارتخمه (قدومه، اسفرزه، بارهنگ، سه‌پستان و تخم مرو) در درمان سرفه رایج است. این ترکیبات گیاهی یک داروی عمومی به حساب می‌آیند که سردی و گرمی را باهم پوشش می‌دهند و توصیه می‌شود هر دو ساعت یکبار توسط بیمار مصرف شود. استفاده از بخور چهارگل هرشب به مدت پنج دقیقه باعث می‌شود تا ریه‌ها کاملا گرم و مرطوب شود.

سرفه های آلرژیک در بارداری

زنانی که از آلرژی رنج می برند، اغلب در بارداری سرفه می کنند. هنگامی که یک ماده آلرژی زا وارد مجرای تنفسی می شود باعث مشکلات تنفسی و سرفه می شود.

علایم سرفه های آلرژیک

از آنجا که نشانه های حساسیت بینی بسیار شبیه سرماخوردگی است – آبریزش بینی، آب چشم، سرفه، پر شدن بینی و عطسه – تشخیص آنها از یکدیگر کمی دشوار است. اما آلرژی علایم دیگری نیز دارد. برای کشف آن بای سوال های زیر را از خود بپرسید: • آیا کودک همیشه سرما خورده است؟ سرماخوردگی فقط یک هفته تا ده روز ادامه دارد اما آلرژی این گونه نیست. • آیا بینی کودک شما پر است یا آبریزش دارد؟ • آیا کودک همیشه در حال پاک کردن یا بالا کشیدن بینی خود است؟ • آیا مخاط بینی او شفاف و آبکی است؟ (برعکس سبز و غلیظ بودن) • آیا زیاد عطسه می کند؟ • آیا چشمانش قرمز و آبدار است و خارش دارد؟ • آیا زیر چشمانش تیره، بنفش یا آبی است؟ – چیزی که پزشکان آن را نشانه های آلرژی می دانند. • آیا از طریق دهان نفس می کشد؟ • آیا همیشه سرفه های خشک دارد؟ • آیا پوست او لکه های قرمزی دارد که می خارند؟ اگر پاسخ شما به یک یا چند پرسش بالا بله است، باید بدانید فرزندتان به چیزی در اطراف خود حساسیت دارد. حساسیت بینی در کودکان می تواند به بیماری هایی همچون عفونت بینی، آسم و عفونت سینوس ها تبدیل شود.

درمان سرفه های آلرژیک در بارداری

خانم های باردار باید توجه داشته باشند که در یک بارداری طبیعی، تنگی نفس و خس خس سینه یک علامت عادی نیست بنابراین با مشاهده آن باید حتما پزشک را در جریان بگذارید تا بررسی های لازم انجام شود تا اگر آسم تازه بروز کرده باشد با تشخیص به موقع، درمان لازم صورت بگیرد. اگر خانم باردار شب هنگام یا نزدیک صبح دچار سرفه شود یا هنگام تنفس به خصوص هنگام بازدم دچار خس خس سینه شود یا احساس تنگی نفس و احساس فشار در قفسه سینه داشته باشد باید این علایم را جدی بگیرد زیرا این علایم می تواند نشانه شروع آسم باشد و باید به موقع کنترل شود. تنگی نفس علامت مشترک بیماری های ریوی و بیماری های قلبی است. در افرادی که این علامت را دارند لازم است وضعیت قلب و ریه بررسی شود. لازم به ذکر است در بارداری برگشت اسید معده نیز می تواند باعث تشدید علایم آسم شود که باید با تجویز داروی آنتی اسید کنترل شود. اگر آسم و آلرژی در خانم های باردار تحت کنترل باشد می توانند زایمان طبیعی داشته باشند. البته حین زایمان باید داروهایشان را استفاده کنند، اما به طور کلی درباره نوع زایمان باید براساس معیارهایی که در مامایی وجود دارد تصمیم گیری شود.»

درمان سرفه های آلرژیک در کودکان

گل ختمی که گیاهی با طبع سرد است اثرات ضدالتهابی و ضدسرفه قوی دارد و مصرف جوشانده گل ختمی نیز به دلیل داشتن ترکیبات نرم‌کننده می‌تواند برای درمان سرفه‌های خشک و مزمن مفید باشد و دارای اثرات خلط‌آور خوبی است. استفاده از تمامی رنگ‌های گیاه ختمی در فصول مختلف برای پیشگیری و یا بهبود سرفه‌های خشک بسیار موثر است اما گفته می‌شود رنگ سفید آن به همراه چای معجزه می‌کند. امروزه، شما می‌توانید ریشه گل ختمی را در چای و یا به شکل کپسول دریافت کنید هر چند برای کودکان توصیه نمی‌شود.

علائم سرفه های آلرژیک

آلرژی یا سینوزیت می‌تواند باعث سرفه دائمی، و همچنین خارش گلو، آبریزش بینی، آبریزش چشم‌ها، گلو درد و راش شود. با پزشک کودک در مورد آزمایش‌های آلرژی صحبت کنید تا دریابید که کدام آلرژن باعث مشکل می‌شود و در مورد چگونگی اجتناب از این آلرژن نیز سوال کنید. آلرژن‌ها می‌توانند شامل غذا، گرده، پرز حیوانات خانگی و گرد و غبار باشند. پزشک همچنین ممکن است داروهای آلرژی یا تزریقات آلرژی را توصیه کند.

عوارض سرفه های آلرژیک

سرفه یک اقدام رفلاکس وخیم است که برای افزایش تسویه مجراهای هوایی فوقانی طراحی شده است. موادی که (به همراه سرفه) بالا آورده می‌شوند ممکن است ناشی از عارضه‌های زیادی باشند، از عفونت ریه و سینوس گرفته تا استنشاق تصادفی جسم خارجی. سرفه همچنین ممکن است نشانه‌ای از عملکرد ریه در معرض خطر یا عارضه‌های نادر رفلاکس (به عنوان مثال ناهنجاری‌های تشریحی) باشد. همه کودکان گاهی سرفه می‌کنند، اما سرفه عود کننده، دشواری تنفس با سرفه و بالا آوردن چرک یا مواد خونی همراه با سرفه نیاز به یک ارزیابی کامل و بموقع دارد. سرفه “مرطوب” یا “مخاطی” از سرفه “خشک” یا “خراشیدگی” یا “سرفه پارس مانند” (“مانند صدای خوک آبی”) متفاوت به نظر می‌رسد. اغلب پزشکان نشانه‌های سرفه را به عنوان “حاد”، سرفه‌هایی که کمتر از 4 هفته ادامه دارند در مقابل “مزمن” سرفه‌هایی که بیش از چهار هفته ادامه دارند، طبقه‌بندی می‌کنند.

سرفه های آلرژیک در کودک

بدن کوچک کودک می‌تواند صدای بزرگی را هنگام سرفه ایجاد کند. برای کمک به کودک به منظور مقابله کردن با سرفه، از دلایل و درمان‌هایی که می‌توانید در خانه انجام دهید مطلع شوید. اگر سرفه فرزند شما بعد از حدود یک هفته بهبود نیافته باشد، و البته اگر به نظر می‌رسد فرزندتان در نفس کشیدن مشکل جدی دارد، بلافاصله به متخصص اطفال مراجعه کنید. پزشک پس از ارزیابی کامل وضعیت کودک و بر اساس علت سرفه، بهترین درمان را توصیه می‌کند.

سرفه چیست

سرفه خروج سریع هوای بازدمی بر اثر انقباض عضلات تنفسی است. در واقع سرفه نوعی واکنش دفاعی بدن (رفلکس) به مواد محرک تنفسی یا آلودگی هوا یا برای دفع ترشحات در هنگام بیماری است. سرفه به دو نوع تر و خشک تقسیم می‌شود؛ در سرفه تر در آب دهان خلط چرکی دیده می‌شود ولی در سرفه خشک این طور نیست. بسیاری سرفه را نگهبان ریه می‌دانند، یک بازدم انفجاری و مکانیزمی حفاظتی که برای پاک کردن ریه‌ها از ترشحات و اجسام خارجی ایجاد می‌شود.

علت سرفه

سرفه به تمیز نگه داشتن گلو از خلط و دیگر مواد محرک کمک می‌کند. با این حال، سرفه مداوم می‌تواند علامتی از وجود یک شرایط جسمانی خاص در بدن باشد. یک دوره کوتاه مدت سرفه که دو تا سه هفته طول بکشد و شروع سریع و کم شدن تدریجی دارد، می‌تواند نشانه‌ای از یک سرماخوردگی، آنفولانزا و یا عفونت سینوس باشد. حملات سرفه که سه هفته یا بیشتر طول بکشد، ممکن است نشانه‌ای از آلرژی یا یک بیماری زمینه‌ای دیگر باشد. اگر شما بلافاصله بعد از قرار گرفتن در یک محیط و یا فصل خاص سرفه داشتید احتمالا سرفه شما ناشی از آلرژی است. در آلرژی مواد حساسیت‌زا باعث تحریک سیستم ایمنی بدن شده و در واکنش با آن مواد شیمیایی به نام هیستامین آزاد می‌نماید و در نتیجه سرفه ایجاد می‌شود. برخی علل دیگر سرفه عبارتند از: عفونت، رفلاکس معده‌، آلودگی هوا، سینوزیت، جسم خارجی، علل روانی.

سرفه و عسل

مطالعات نشان داده است عسل در کمک به تسکین سرفه حتی از از داروهای حاوی دکسترومتورفان (یک سرکوب کننده سرفه است) موثرتر می‌باشد. از آنجا که عسل نرم کننده و تسکین دهنده است و آب لیمو می‌تواند به درمان احتقان کمک کند، فقط کافی است مقداری چای در یک لیوان بریزید و به مقدار دلخواه، عسل بهاره و آبلیموی اصل را در آن حل کنید. این نوشیدنی می‌تواند در رها شدن از سرفه‌های مزمن و شدید به شما کمک کند.

بیشتر بخوانید : سیاه سرفه چیستدرمان گیاهی سرفه ♥ سرماخوردگی در بارداری ♥ سرماخوردگی کودکان درمان گیاهی ♥ آنفولانزا چیست

  • سجاد ورمزیار

بواسیر

يكشنبه, ۶ خرداد ۱۳۹۷، ۰۴:۲۳ ب.ظ

بواسیر

درمان خانگی و علائم بیماری بواسیر داخلی و خارجی چیست در سایت جسارت

در این مطلب از سایت جسارت به درمان خانگی و علائم بیماری بواسیر داخلی و خارجی چیست می پردازیم .امیدواریم این مطلب مورد توجعه شما سروران گرامی قرار گیرد

شرح بیماری بواسیر

بهتر است بدانید که بواسیر عبارت‌ است‌ از سیاهرگ‌های‌ گشادشده‌ ( واریسی‌) در راست‌ روده‌ یا مقعد. این بیماری ممکن‌ در مجرای‌ مقعدی‌ (بواسیر داخلی‌) یا در مدخل‌ مقعد (بواسیر خارجی‌) واقع‌ شده‌ باشد. این بیماری ممکن‌ است‌ سال‌ها وجود داشته‌ باشد اما تنها با وقوع‌ خونریزی‌ بدان‌ پی‌برده‌ شود.

بواسیر ، درمان بواسیر , بواسیر چیست , بواسیر در بارداری , علائم بواسیر

علایم‌ شایع‌ بیماری بواسیر

بهتر است بدانید که خونریزی‌ امکان‌ دارد خون‌ قرمز روش‌ به‌ صورت‌ رگه‌هایی‌ در اجابت‌ مزاج‌ دیده‌ شود یا به‌ دنبال‌ اجابت‌ مزاج‌، خون‌ به‌ مقدار کم‌ و به‌ مدت‌کوتاهی‌ چکه‌ کند.

درد، خارش‌ یا ترشح‌ مخاطی‌ پس‌ از اجابت‌ مزاج‌

وجود یک‌ برجستگی‌ در مقعد فرد

احساس‌ این‌ که‌ پس‌ از اجابت‌ مزاج‌، راست‌ روده‌ به‌طور کامل‌ تخلیه‌ نشده‌ باشد (این‌ حالت‌ تنها در مورد بواسیر بزرگ‌ دیده‌ می‌شود).

التهاب‌ و تورم‌

علل‌ بیماری بواسیر

وارد آمدن‌ فشار مکرر به‌ سیاهرگ‌های‌ مقعد یا راست‌ روده‌

عوامل‌ افزایش‌ دهنده‌ خطر

رژیم‌ غذایی‌ بدون‌ فیبر

نشستن‌ یا ایستادن‌ به‌ مدت‌طولانی‌ توسط فرد

چاقی‌ فرد

یبوست‌ در فرد

کم‌شدن‌ تون‌ عضلانی‌ در سنین‌ بالا

جراحی‌ راست‌ روده‌ یا پارگی‌ مجرای‌ تناسلی‌ به‌ هنگام‌ زایمان و دوختن‌ آن‌

بیماری‌ کبدی‌

سرطان‌ روده‌ بزرگ‌

لواط‌

بالا بردن‌ فشار خون‌ در سیستم‌ سیاهرگی‌ دستگاه‌ گوارش‌

پیشگیری‌ از بیماری بواسیر:

بهتر است برای‌ اجابت‌ مزاج‌ عجله‌ نکنید و در عین‌ حال‌ از زور زدن‌ و نشستن‌ طولانی‌ مدت‌ در توآلت‌ خودداری‌ کنید.

اگر اضافه‌ وزن‌ دارید، وزن‌ خود را کم کنید

مقدار فیبر غذایی‌ را در رژیم‌ خودزیاد کنید.

روزانه‌ ۱۰-۸ لیوان‌ آب‌ بنوشید.

به‌طور منظم‌ و متوالی ورزش‌ کنید.

عواقب‌ مورد انتظار در بواسیر :

واقعیت این است که این بیماری معمولاً با مراقبت‌ مناسب‌ خوب‌ می‌شود، اما علایم‌ ممکن‌ است‌ افت‌ و خیر داشته‌ باشند (یعنی‌ این بیماری ممکن‌ است‌ پس‌ از یک‌ دوره‌ یبوست‌ دوباره‌ ظاهر شود).

در مواردی‌ که‌ به‌ درمان‌ محافظه‌کارانه‌ خوب‌ پاسخ‌ نمی‌دهند شاید جراحی‌ هم لازم باشد.

عوارض‌ احتمالی‌ بواسیر :

کم‌خونی‌ ،فقر آهن‌ اگر خونریزی‌ قابل‌ توجه‌ باشد.

درد شدید در اثر وجود لخته‌ خون‌ در بواسیر

عفونت‌ یا زخم‌ شدن‌ بواسیر

اصول‌ کلی‌ :

برای‌ تشخیص‌ قطعی‌ ممکن‌ است‌ یکی‌ از روش‌های‌ زیر انجام‌ شوند: آنوسکپی‌ (دیدن‌ مقعد با کمک‌ یک‌ لوله‌ کوتاه‌ به‌ نام‌ آنوسکپ‌، وسیله‌ای‌ لنزدار و دارای‌ یک‌ منبع‌ نورانی‌ در سر آن‌ است‌)، یا پروکتوسکپی‌ (دیدن‌ راست‌ روده‌ و قسمت‌ پایینی‌ روده‌ بزرگ‌ یا وسیله‌ای‌ به‌ نام‌ پروکتوسکپ‌، که‌ وسیله‌ای‌ اپتیک‌ و دارای‌ یک‌ منبع‌ نورانی‌ در سر آن‌ است‌).درمان‌ با هدف‌ تخفیف‌ علایم‌ صورت‌ می‌گیرد.

هیچ‌گاه‌ برای‌ اجابت‌ مزاج‌ زور نزنید.

پس‌ از اجابت‌ مزاج‌، ناحیه‌ را با ملایمت‌ پاک‌ کنید.

برای‌ تخفیف‌ درد، روزانه‌ چندین‌ بار هر بار به‌ مدت‌ ۲۰-۱۰ دقیقه‌ در آب‌ گرم‌ بنشینید.

برای‌ تخفیف‌ درد و تورم‌ ناشی‌ از وجود لخته‌ در بواسیر یا بیرون‌ زدگی‌ بواسیر، یک‌ روز در رختخواب‌ استراحت‌ کنید و روی‌ ناحیه‌ کیسه‌ یخ‌ بگذارید.

در مواردی‌ که‌ مقاوم‌ به‌ درمان‌ هستند، امکان‌ دارد نیاز به‌ جراحی‌ وجود داشته‌ باشد. روش‌های‌ مختلفی‌ وجود دارند:

بستن‌ یک‌ باند لاستیکی‌ در قاعده‌ بواسیر

اسکلروتراپی‌ (تزریق‌ مواد شیمیایی‌ برای‌ بسته‌ شدن‌ سیاهرگ‌ها و تشکیل‌ بافت‌ جوشگاهی‌)؛

جراحی‌ با سرما (یخ‌ زدن‌ بواسیر با نیتروژن‌ مایع‌)؛

انعقاد بواسیر (با اشعه‌ مادون‌ قرمز یا لیزر)؛

در آوردن‌ بواسیر

بواسیر ، درمان بواسیر , بواسیر چیست , بواسیر در بارداری , علائم بواسیر

داروهای مورد استفاده در بواسیر

برای‌ درد خفیف‌، خارش‌، یا کاهش‌ تورم‌، می‌توان‌ از داروهایی‌ که‌ اختصاصاً برای‌ تخفیف‌ علایم‌ این بیماری ساخته‌ شده‌اند استفاده‌ کرد.

اگر علایم‌ این بیماری به‌ هنگام‌ بارداری رخ‌ دهند، از پزشک‌ خود در مورد داروهای‌ مناسب‌ که‌ در حاملگی‌ مشکلی‌ ایجاد نکند سؤال فرمایید.

اگر نیاز به‌ استفاده‌ از مسهل‌ باشد، از نرم‌کننده‌های‌ اجابت‌ مزاج‌ استفاده‌ کنید.

فعالیت های مجاز در زمان ابتلا به این بیماری :

محدودیتی‌ برای‌ آن‌ وجود ندارد. کار روده‌ با آمادگی‌ جسمانی‌ مناسب‌ بهبود می‌یابد.

رژیم‌ غذایی‌ مناسب در دوره بیماری :

بهتراست برای‌ پیشگیری‌ از یبوست‌، یک‌ رژیم‌ متعادل‌ حاوی‌ مواد غذایی‌ دارای‌ فیبر زیاد، مثل‌ میوه‌های‌ تازه‌، کلوچه‌، حبوبات‌، سبزیجات‌ و غلات‌ سبوس‌دار داشته‌ باشید.

روزانه‌ ۱۰-۸ لیوان‌ مایعات‌ میل کنید.

اگر اضافه‌ وزن‌ دارید، وزن‌ خود را کاهش دهید.

درچه شرایطی باید به پزشک مراجعه نمود؟

اگر در همان‌ جایی‌ که‌ بواسیر بوده‌ است‌ یک‌ برجستگی‌ سفت‌ تشکیل‌ شود.

اگر بواسیر باعث‌ درد شدید می‌شود که‌ با درمان‌های‌ ذکر شده‌ در بالا تخفیف‌ نیابد.

اگر خونریزی‌ زیاد باشد (بیش‌ از مقداری‌ که‌ در قسمت‌ علایم‌ ذکر شد). البته‌ باید به‌ یادداشت‌ که‌ خونریزی‌ ممکن‌ است‌ یکی‌ از علایم‌ اولیه‌ سرطان‌ باشد.

درمان بواسیر

هموروئید بیماری بسیار رایجی است که افراد را در سنین مختلف چه جوان و چه پیر مبتلا می کند اما بسیاری افراد به علت شرم از بیان  آن و مراجعه به پزشک خودداری می کنند.مقاله زیر به شیوه هاى جدید درمان این بیمارى مى پردازد.شما ممکن است با اسم هموروئید آشنا نباشید ولى حتماً کلمه بواسیر را شنیده اید. بایستى متذکر شد که هموروئید همان بواسیر است و یکى از بیمارى هاى شایع جراحى است و حدود ۷۵ درصد افراد به ویژه افراد بالاى ۳۰ سال در طول زندگى خود به این بیمارى مبتلا مى شوند

بواسیر ، درمان بواسیر , بواسیر چیست , بواسیر در بارداری , علائم بواسیر

انواع مختلف بواسیر

بهتر است بدانید همه ی ما در قسمت مقعد، رگ های بواسیری داریم. اگر این رگ ها تحریک شوند، ممکن است ملتهب شده، ورم کرده یا حتی خونریزی کنند. این وضعیت معمولاً بواسیر نامیده می شود. بواسیر دو نوع دارد: بواسیر خارجی و بواسیر داخلی.

بواسیر خارجی

واقعیت این است که بواسیر خارجی برآمدگی نرمی در اطراف دهانه ی مقعد است. گاهی اوقات ممکن است حالتی به نام بواسیر ترومبوز رخ دهد. در این وضعیت، یک لخته ی خونی ایجاد شده و آن برآمدگی سفت می شود. از آنجا که بافت های اطراف مقعد پوشیده از پایانه های عصبی است، بواسیر خارجی معمولاً بسیار دردناک می باشد.

بواسیر داخلی

قابل ذکر است که از آنجا که پایانه های عصبی حساس در مقابل درد زیادی در داخل کانال مقعد وجود ندارد، این نوع بواسیر خیلی دردناک نیست. اما ممکن است که حین عمل دفع، این بواسیرها خونریزی کنند. گاهاً ممکن است این نوع  تا اندازه ای ملتهب شود که به خارج دهانه ی مقعد کشیده شود. این وضعیت سقوط و پایین آمدن بواسیر نام نهاده شده است .

به طور کلی، شدت بواسیر داخلی چهار درجه یا مرحله دارد:

در مرحله ی اول، بواسیرهای کوچکی در لایه ی داخلی دهانه ی مقعد ایجاد می شوند. در اکثر این افراد، این مرحله مورد توجه قرار نمی گیرد، مگر اینکه کشیده شدن مدفوع سخت بر روی سطح مقعد ایجاد کمی خونریزی کند.
دردرجه ی دوم، قسمت کوچکی از بواسیر در حین عمل دفع از دهانه ی مقعد بیرون می آید. اما بافت پیوندی کانال مقعد هنوز آنقدر سخت و محکم هست تا این بواسیرها را دوباره به داخل مقعد برگرداند.
در مرحله سوم، بواسیرهای دردناک در حالت پایین افتادگی و بیرون از مقعد باقی می مانند. اما می توان با دقت زیاد آنها را با دست به داخل دهانه ی مقعد بازگرداند.
شدیدترین و جدی ترین مرحله از این بیماری زمانی است که میزان زیادی از این بواسیرها در یک زمان از دهانه ی مقعد بیرون می آیند. این موقعیت دردناک و خطرناک نیاز به جراحی فوری دارد.

بواسیر ، درمان بواسیر , بواسیر چیست , بواسیر در بارداری , علائم بواسیر

علائم بیماری بواسیر

بهتر است بدانید که افرادی که به این بیماری مبتلا گشته اند، معمولاً حین عمل دفع دچار خونریزی، خارش، درد و ناراحتی در ناحیه مقعد می شوند. در موارد شدید، بواسیرهای داخلی ممکن است از دهانه ی مقعد بیرون بیایند، و بواسیرهای خارجی لخته های خونی ایجاد خواهند کرد.
آیا شما نیز در خطر ابتلا هستید؟
بله همه می توانند به بواسیر مبتلا شوند. در واقع بیش از نیمی از افراد پس از ۵۰ سالگی گرفتار این بیماری می شوند.
در اکثر موارد این بیماری از فشار و درد در هنگان انجام عمل دفع ایجاد می شود. از عوامل دیگر این بیماری می توان به وراثت، بالا رفتن سن، یبوست، اسهال، و عمل جنسی اشاره نمود
وقتی کسی یکبار به این بیماری مبتلا شود، احتمال تکرار مداوم آن بسیار زیاد است. این به این دلیل است که تورم باعث ضعیف شدن دیواره های رگ ها می شود و در نتیجه آمادگی بیشتری برای تورم دوباره پیدا می کنند.

خود درمانی برای تسکین موقت :

گرچه اکثر بواسیرها به خودی خود درمان می شوند، راه هایی هست که بتوانید این فرایند درمانی را سریعتر کرده و از میزان درد خود بکاهید.
حمام کنید: خوابیدن در وان آب گرم به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه از تورم و درد می کاهد.
یخ بگذارید: با گذاشتن کمپرس یخ بر روی قسمت آسیب دیده می توانید از تورم آن بکاهید.
از کرم استفاده کنید: کرم های موجود در بازار که حاوی عصاره ی فندق، هیدروکورتیزون یا سایر عوامل ضد التهاب هستند، می توانند به کاهش تورم و درد کمک کنند.

درمان های پزشکی و جراحی :
این نوع درمان ها معمولاً برای موارد حاد از بواسیر توصیه می شوند و شامل انواع زیر هستند:
بستن رگ: یک بند لاستیکی به دور بواسیر بسته می شود تا ورود جریان خون به آن را متوقف کند. پس از چند روز، بواسیرها و بند لاستیکی خشک و چروک شده و می افتند، اما ممکن است هفته ها طول بکشد تا ناحیه ی آسیب دیده به طور کامل درمان شود. این مرحله معمولاً بسیار دردناک و همراه با خونریزی است.
تصلب درمانی: یک محلول شیمیایی به داخل رگ تزریق می شود تا بواسیرها را جمع کرده و کوچک کنید.
انعقاد: از یک لیزر برای سوزاندن و جمع کردن بافت های بواسیری استفاده می شود.
بواسیر برداری: این روش معمولاً زمان سقوط و پایین افتادن بواسیرها استفاده میشود. این روش به صورت عمل جراحی انجام می شود که نیاز به بستری شدن نیز دارد

برای درمان حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

از خواص برگ به و میوه به این است که اثر مفید روی این بیماری درد دارد

در واقع  برای درمان این بیماری نعنا را کوبیده و بصورت ضماد بگذارید.

بخور گل محمدی برای این بیماری مفید است

گل های ترنجبین برای این بیماری مفید می باشد

بهتر است بیماران مبتلا به حصبه، اسهال خونی، بواسیر، خون ادراری و آبله از خوردن ترنجبین خودداری نمایند

انگور برای سل، یبوست، بواسیر و سیاه سرفه اثر شفابخش دارد.

مصرف زیاد فلفل سیاه برای بیماری‌های دستگاه گوارش، مجاری ادرار، سل، بواسیر، سودا، کلیه، جگر و کسانی که کم‌خونی دارند مفید نمی‌باشد.
کسانی که ورم پروستات دارند در خوردن فلفل افراط نکنند. بهتر است بدانید که کسانی که تصلب شرائین دارند و سکته مغزی کرده‌اند نباید فلفل زیاد استفاده نمایند.

جالب است بدانید در احادیث گفته شده است که سنجد :گوشتش گوشت می آورد، استخوانش استخوان می رویاند و پوستش پوست آور است. کلیه ها را گرم و معده را دباغی می کند و ایمن از بواسیر و ادرار قطره قطره است. ساق ها را نیرو می بخشد، جذام را ریشه کن می کند و برای تب سودمند است.بهترین حالت مصرف پودر سنجد: شیر و سنجد می باشد.

زرشک که در غذاهای ایرانی نظیر ته چین مرغ کاربرد دارد بواسیر خونی را از بین می برد

صرف زیاد فلفل سیاه برای بیماری‌های دستگاه گوارش، مجاری ادرار، سل، بواسیر، سودا، کلیه، جگر و کسانی که کم‌خونی دارند مفید نمی‌باشد.کسانی که ورم پروستات دارند در خوردن فلفل افراط نکنند. بهتر است بدانید که کسانی که تصلب شرائین دارند و سکته مغزی کرده‌اند نباید فلفل زیاد استفاده نمایند.

قابل ذکر است که قسمت های مورد استفاده این گیاه، میوه، دانه، برگ، ریشه و گاهی کلیه اعضای گیاه است ولی بیش از همه میوه آن مورد استفاده قرار می گیرد.در واقع رنگ میوه های آن سبز مایل به زرد، بدون بو و با طعم مشخص می باشد.به یاد داشته باشید که ریشه این گیاه، مقوی معده و بادشکن و قاعده‌آور است و همراه با میوه آن، مقوی و اشتهاآور بوده و برای درمان بندآمدن ادرار یا قطره‌قطره خارج‌شدن ادرار، سودمند است همچنین، در برطرف کردن ناراحتی‌های پوستی، بواسیر و آسم نیز موثر و نافعاست.

ریواس ، مقوی قلب و اعصاب بوده و برای درمان این بیماری نافع است.

بیشتر بخوانید : یبوست چیستعلت خون در مدفوع ♥ بواسیر ساچمه ای چیست ♥ یبوست و خونریزی مقعدی چیستدرمان یبوست در اوایل بارداریارتباط بواسیر و خونریزیعلت یبوست در کودکانعلت بواسیر چیستدرمان بواسیر در طب سنتی

  • سجاد ورمزیار