آرتروز زانو

آرتروز زانو,آرتروز زانو و درمان آن,آرتروز زانو چیست,آرتروز زانو در کودکان,آرتروز زانو و کمر,آرتروز زانو+علائم,آرتروز زانو و درمان گیاهی,آرتروز زانو و ورزش,آرتروز زانو و درمان,آرتروز زانو و پیاده روی,آرتروز زانو و راههای درمان آن,علائم آرتروز زانو چیست,علایم آرتروز زانو چیست,درمان آرتروز زانو چیست,علت آرتروز زانو چیست,مهمترین علامت آرتروز زانو چیست,آرتروز زانو و علائم آن

آرتروز زانو,آرتروز زانو و درمان آن,آرتروز زانو چیست,آرتروز زانو در کودکان

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد آرتروز زانو و راه درمان آن صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.این درد که در مفصل بین استخوان ران و ساق پیدا می‌شود، درد مفصل است و چند حالت دارد: گاهی بدون ورم است و گاهی با ورم و گاهی نیز مفصل آب می‌آورد و اگر این درد در دو طرف زانو در طول پا امتداد پیدا کند سیاتیک نامیده می‌شود. اما جهت معالجه تا زمانیکه در مفصل ورم نباشد در مفصل از رطوبت است و احتیاج به داروهای ضمادی و خوراکی دارد. از جمله داروهایی که بصورت ضمادی مصرف می‌شود می‌توان مخلوط آب غوره و نمک طعام عصاره یا له کرده پیاز عنصل با آب غوره – آبی که توکلیجه در آن جوشیده باشد، روغن بادام شیرین – روغن‌های گرم مزاج مانند روغن کنجد و یا روغن زیتون – سالیسیلات محلول در آب گرم را نام برد و جهت خوراکی می‌توان از حب‌های درشت منیزی که به قدر نخود درشت باشند به مدت سه روز و روزی سه عدد میل نمود و اگر حب‌های کوچک باشند، باید روزی نه عدد خورده شود. برای اینگونه افراد راه رفتن و گرم نگه داشتن و حمام‌های گرم و آب‌های معدنی گرم و وان پر از آب داغ که در آن قرار گیرند بسیار نافع است. چنانچه در محل مفصل ورم باشد مزاج آن گرم است و باید همراه با مداوای مربوط چند عدد زالو نیز ریو ورم مفصل انداخته شود.

درمان آرتروز زانو

اما دوای اصلی در مفاصل از هر نوع که باشد(گرم مزاج، سرد مزاج و یا بصورت سیاتیک روماتیسمی سورنجان) بصورت زیر مصرف می‌شود. ابتدا سورنجان – توکلیجه – اصل سوس – هلیله سیاه – تخم کرفس که از هر کدام مقدار دو مثقال را دم کرده و آب دارو را پس از صاف نمودن جوشانده به عنوان مسهل می‌خورند: مقدار هشت تا ده مثقال روغن کرچک یا پنج مثقال سنای مکی و پنج مثقال گل سرخ را جوشانده و می‌خورند. اگر دسترسی به سنا نبود می‌توان مقدار چهار مثقال مغز میوه فلوس را مصرف نمود و روزی که مسهل خورده می‌شود، نباید نان یا میوه‌های خام همراه آن خورده شود.می‌توان جهت ادامه درمان یا در مواقعی که خوردن مسهل مقدور نیست استخوان قلم گوسفند را سوزانده و بصورت زغال در آورد سپس پودر نموده و با چودر سورنجان مخلوط و در کپسول نموده و روزی دو سه کپسول قبل از صبحانه تا چند روز خورده شود.

نکاتی متفرقه در مورد آرتروز زانو

داروهای ضد دیابت و داروهای مسکن و آرتروز، ممکن است خطر سکته قلبی و سکته مغزی را افزایش دهند. مصرف روغن سیاه دانه در برنامه غذایی در کاهش قند خون، تعادل فشارخون، بهبود آرتروز و التهاب لثه مۆثر است و کلیه و مجاری ادرار را تصفیه می کند. عواملی چون آسیب دیدگی عصب ها ،جراحت در بافت ها ،آرتروز و یا تاثیر روانی درد بر روی بیمار از پیامدهای سیاتیک است کلسیم عنصر لازم برای توسعه استخوان های ما است و چای قاصدک حاوی مقدار کلسیم. همچنین ویتامین C و leutin است . این باعث می شود استخوان ما قوی ترشود قاصدک هم درد آرتروز را کاهش می دهد و اسیدهای چرب موجود در آن درد استخوان را کاهش می دهد. کمپرس دم اسب برای رفع دردهای آرتروز و ورم مفاصل مفید می باشد. بیماری های متعددی هستند که سبب کمردرد با انتشار به پاها می شوند. از بین آنها بیماری هایی که بیشتر با فتق دیسک کمر اشتباه می شوند، عبارتند از: کشیدگی رباطها یا عضلات کمر، تنگی کانال نخاع، آرتروز کمر، برخی از بیماری های روماتیسمی، عفونتهایی مثل تب مالت، تومورها و بیماری های سیستم ادراری نظیر سنگ کلیه. علائم پادرد؛ درد در ناحیه‌ی ساق پا(در هنگام دویدن، بالا رفتن از پله و…)، کم تحرکی، آرتروز، خستگی، عفونت یا التهاب، درد مفصل، برآمدگی‌های پوستی، رگ‌های واریسی، درد ران پا، درد مفصل ران و ضعف در ران و پا.

آرتروز زانو چیست؟

به موازات پیر شدن و با افزایش سن، غضروفها هم دچار فرسودگی و پیری می شوند. غضروفهای زانو هم که بین ران و ساق پا قرار گرفته اند از این قاعده مستثنی نیستند و دچار فرسودگی می شوند که به آن آرتروز زانو گفته می شود. ساییدگی مفصل زانو یکی از رایج ترین بیماریهای رایج زانو و از شایع ترین اشکال آرتروز است. از ویژگی های اصلی آرتروز زانو از بین رفتن پیشرونده غضروف مفصلی است. غضروف مفصلی ماده ای ژلاتینی می باشد که بین دو استخوان وجود دارد. با این وجود آرتروز و ساییدگی مفصل زانو تنها بیماری بافت غضروفی مفصل نبوده و کل ساختار زانو بعد از غضروف درگیر شده و پس از آن همه بافتها بعد از غضروف شامل استخوان زیر این غضروف و حتی منیسک ها و رباط‌ها و قسمت عصبی- عضلانی غضروف نیز درگیر می‌شوند.

عوامل آرتروز زانو

آرتروز و ساییدگی زانو معمولاً از سن بالای 50 سال بارز می شود. اما بعضی از شرایط مانند: ژنتیک قوی – فشار زیاد به زانو – شکستگی های اندامهای تحتانی – شرایط را برای ابتلا به آرتروز زانو مستعدتر می کند.

درجات آرتروز زانو

آرتروز زانو بر اساس معاینه و عکس ساده و سایر آزمایشات به 4درجه تقسیم می شود که درجه آخر آن (شماره 4) قابل درمان با درمانهای طبی نمیباشد و لزوما باید با جراحی مفصل تعویض شود. اما عمدتا بیمارانی که به پزشک مراجعه می کنند در درجه 2 یا 3 آرتروز زانو قرار دارند و درمانهای جدید طب فیزیکی در این مراحل بسیار برای آنها کمک کننده می باشد.چنانچه بیمار در مراحل ابتدایی ابتلا مراجعه نماید مرحله درمان راحت تر و سریعتر انجام می شود.

علت آرتروز زانو

 آرتروز زانو یکی از انواع آرتریت زانو می باشد. ایجاد  آرتروز زانو  تا حدودی مرتبط با با مسائل ژنتیکی و نژادی بوده و  احتمال ابتلا به ارتروز زانو در خانمها از اقایان بیشتر می باشد.بالا رفتن سن و سال : بیشترین عامل ایجاد زانو درد و آرتروز زانو افزایش سن و کهولت مفصل زانو می باشد.ابتلا به بیماری آرتروز زانو در زنان با سن کمتر از ۴۵ سال تنها ۲% و در زنان بین ۶۴-۴۵ سال میزان شیوع تا  ۳۰% نیز بالا میرود. در زنان بالای سن  ۶۵ سال شیوع آرتروز زانو  ۶۸% می باشد. ضربه‌های شدید و استفاده زیاد از مفصل زانو : از سایر عوامل موثر در ابتلا به آرتروز زانو  وارد شدن ضربه و همچنین استفاده و کار زیاد این مفصل می باشد.پارگی کامل رباط ACL و آسیب منیسک : این عامل نیزمی تواند زمینه سازی باشد برای  ارتروز زودرس زانو. از جمله عواملی که در این زمینه تاثیرگذار می باشد کوهنوردی غیر اصولی و بالا رفتن های مکرر از پله و همچنین دو زانو و چهار زانو زدن های ممتد می باشد.چاقی : از عوامل  اصلی احتمال ابتلا به  آرترو زانو ، چاقی می باشد. آمارها نشان می دهند که با هر کیلوگرم افزایش وزن فشار روی زانو حدود 4 برابر افزایش می یابد و این فشار و در روی پله ها حدود 16 برابر می شود.

علائم آرتروز زانو

آنچه در بیماران آرتروز مورد اقرار قرار می گیرد آن است که تمامی آنها زانو درد خود را به صورت دردی عمقی در عمق زانو توصیف می‌کنند. این در حالی است که درد با کارکردن مفصل مثلا راه رفتن تشدید می‌ شود و با استراحت کاهش می یابد. نکته اینجاست که با پیشرفت ارتروز ممکن است درد دائمی شود. از ویژگیهای بارز این بیماری سفتی و خشکی و زانو درد صبحگاهی در هنگام بیدار شدن از خواب یا بعد از مدتی دوره بی‌فعالیتی و بی‌تحرکی می باشد. گرچه معمولا پس از تقریبا ۳۰ دقیقه خشکی و کمی دردتسکین پیدا می‌کند. در این بیماری، بیمار اغلب برای حرکت مفاصل خود گاهی خم کردن و گاهی راست کردن با مشکل مواجه می شود. همچنین فرد قادر نیست به دلیل زانو درد و خشکی زانو آنرا را خم و راست کند.

آرتروز زانو و درمان آن

رعایت دوره‌های متناوب استراحت در طول روز :شایان ذکر است بی‌حرکت کردن کامل مفصل دردناک و مثلا گچ گرفتن یا اتل زانو لازم نیست.

اصلاح انحرافات و حالت بد زانو، کمر یا کف پا :بیماری آرتروز زانو  ممکن است به علت وضعیت بد کل اسکلت بدن از زانو تا کمر یا کف پا ایجاد شده یا تشدید شود.در این حالت با تصحیح قوس کمر و درمان کف پای صاف و نیز استفاده از کفی مخصوص در موارد زانوی پرانتزی می تواند  مفید باشد.

خودداری از تحمیل بار اضافی به مفصل زانو = کاهش فشار روی مفصل زانو : بیمار مبتلا به آرتروز زانو و سایدگی  زانو، باید از ایستادن های طولانی، زانو زدن و چمباتمه زدن خودداری نمایید.

آرتروز زانو و پیاده روی

شش هزار قدم پیاده روی در روز به کاهش درد و تورم در بیماران آرتروز زانو کمک می‌کند. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مطالعات جدید نشان داده است که پیاده روی به مدت یک ساعت به بهتر شدن آرتروز زانو و جلوگیری از ناتوانی کمک می‌کند. افرادی که آرتروز زانو دارند اغلب راه رفتن، بالا رفتن از پله و … را سخت می‌دانند. مدیر این تحقیقات دانیل وایت، استاد دپارتمان فیزیوتراپی و ورزش در این باره گفت: افرادی که در خطر ابتلا به آرتروز زانو هستند باید شش هزار قدم در روز پیاده روی کنند. آنها به این شکل می‌توانند کارایی خود را افزایش دهند. به طور متوسط در هر دقیقه‌ پیاده روی 100 قدم برداشته می‌شود. بنابراین شش هزار قدم حدودا یک ساعت به طول می‌انجامد. تحقیقات دیگر میزان پیاده روی بیشتری را برای سالم بودن پیشنهاد می‌کند، اما وایت معتقد است که این مقدار پیاده روی برای افرادی که آرتروز دارند یا در معرض آرتروز هستند مناسب است. محققان دریافتند که به ازای هر 1000 قدم پیاده روی 16 تا 18 درصد از محدودیت کارایی بیماران آرتروز کاسته می‌شود. پیاده روی نه تنها باعث قدرتمند شدن عضلات و افزایش انعطاف پذیری می‌شود، بلکه باعث کاهش درد نیز می‌شود.

آرتروز زانو و درمان گیاهی

سرکه سیب سرشار از مواد معدنی از جمله: کلسیم، منیزیم، پتاسیم و فسفر است. مصرف سرکه سیب تاثیر خوبی در کاهش درد آرتروز دارد. سرکه سیب موجب کاهش تجمع سموم در مفاصل و بافت‌های همبند می‌گردد.طریقه مصرف سرکه سیب : یک فنجان آب گرم را آماده کنید.یک قاشق سرکه سیب و عسل را به آب گرم افزوده ومخلوط کنید.این ترکیب اثر قلیایی دارد پس سعی کنید هر روز صبح یک فنجان از ترکیب آماده را بنوشید.زنجبیل یکی از گیاهان رایج در طبیعت است که به‌دلیل خاصیت ضدالتهابی طبیعی نقش مهمی در درمان آرتروز دارد.طریقه مصرف : 6 قاشق چای‌خوری زنجبیل خشک، 6 قاشق چای‌خوری تخم زیره و 3 قاشق چای‌خوری پودر فلفل سیاه را مخلوط کنید. 3 بار در طول روز، و هر بار نصف قاشق چای‌خوری از این مخلوط را با آب ترکیب و مصرف کنید.روغن زنجبیل را به‌طور منظم روی نواحی که احساس درد می‌کنید مالیده و خوب ماساژ دهید. این کار موجب کاهش درد، التهاب و خشکی مفاصل می‌شود.مصرف منظم زنجبیل خام موجب بهبود جریان خون شده و در نتیجه تاثیر خوبی در کاهش درد دارد. زنجبیل تازه را پوست بکنید، خرد کنید و در کنار وعده‌های غذایی مصرف کنید.مصرف منظم زردچوبه موجب کاهش التهاب می‌شود. زردچوبه گیاهی است که حاوی ماده‌ای به‌نام کورکومین بوده و خاصیت ضدالتهابی دارد. کورکومین تاثیر خوبی در درمان بیماری آرتریت روماتوئید دارد. می‌توانید 1 لیوان آب زردچوبه تازه و یا ترکیب 1 قاشق چای‌خوری زردچوبه در 1 لیوان شیر گرم را قبل از خواب میل کنید.

آرتروز زانو در جوانان

استئوارتروز زانو یکی از شایع ترین علل درد و محدودیت عملکردی در زانو می باشد. گرچه این وضعیت بیشتر در افراد مسن و کم تحرک دیده می شود. اما ممکن است افراد جوان و جمعیت ورزشکاران را نیز درگیر کند. این بیماری در جوانان معمولا بعد از آسیب ساختار های زانو. در اثر ضربه و کاهش ثبات مفصل ، ضعف عضلات اطراف مفصل زانو. بیماری های عفونی و التهابی و همچنین ورزش های سنگین و شدید ایجاد می شود. آرتروز زانو در جوانان با کمک علائم بیمار ، عکس های رادیوگرافی. MRI و همچنین تست های اختصاصی آرتروز زانو تشخیص داده می شود. اما گاهی تشخیص آرتروز زانو در جوانان و ورزشکاران به دلیل افزایش سطح تحمل درد. در آن ها بسیار مشکل می باشد. اما درمان آن ها با سایر بیماران مبتلا به استئوآرتروز زانو یکسان می باشد.

بیشتر بخوانید : قفل شدن زانو نشانه چیست ♥ التهاب زانو چیست ♥ علت درد جلوی ساق پا چیست؟