تارتاریان

تارتاریان

تارتاریان

تارتاریان

تارتاریان

اشتباهات درباره زاینده رود تکرار خواهند شد؟

دوشنبه, ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸، ۱۱:۱۲ ق.ظ

اشتباهات درباره زاینده رود تکرار خواهند شد؟

مرور و بررسی اسناد ملی و میراث مکتوب یک ملت خصوصا پیرامون زاینده رود اصفهان در گذر تاریخ باعث می شود تا پی به خطاهای گذشته خود برده و به نوعی درس عبرت بگیرد. این خبر در بخش اسناد تاریخی برای زاینده رود جای دارد.

اسنادی مهم و مایه عبرت

این اسناد هستند که نشان می دهد مثلا در شهر اصفهان طی 100، 200 و حتی سال های دورتر در این شهر چه می گذشته و مردم چه فرهنگی داشتند، هرچند که امروز بیشتر اسناد و میراث مکتوبی که متعلق به دربارهای روسای حکومت بوده، بیشتر اهمیت داشته و بیشتر منتشر می شود، اما باید گفت که اسنادی مثل سندهای داد و ستدهای اقتصادی، ازدواج و سندهای کوچکی که میان مردم هر شهری رد و بدل می شده نیز می تواند فرهنگ های کوچکتر با عنوان خرده فرهنگ ها را نیز برای ما روشن کند. اما، در این میان برای موضوعات مهمی مثل آب که این روزها دغدغه اصلی فلات مرکزی و استان اصفهان است، مراجعه به اسناد تاریخی و بررسی آن ها کمک خواهد کرد تا بتوانیم بهتر تصمیم بگیریم اینکه در دوران قاجاریه و پهلوی با مشکلات آبی در اصفهان چگونه برخورد می شد و آیا زاینده رود در آن سال ها نیز کم آب یا پر آب بوده است یا خیر؟ و اگر بوده، حاکمان آن روزها چگونه برخورد می کردند.

مسعود کثیری، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی منطقه مرکزی اصفهان می گوید که هم برای وضعیت آب اصفهان در دوره های مختلف سند وجود دارد و هم برای نوع کشت و زرع.

او معتقد است که زاینده رود اصفهان طی سالیان گذشته نیز روزهای پر آب و کم آب داشته و اسنادی وجود دارد که نشان می دهد که برخی از پادشاهان به حاکم اصفهان نامه زده و حتی نوعی از کشت را حذف و یا نوع کشت را حتی مشخص کرده اند.

اسناد و میراث مکتوب و در کل آثار تاریخی و تاریخ هر کشور کمک می کند تا جامعه دچار دور باطل تکرار نشود و به همین دلیل گفته می شود ملتی که تاریخ خود را نداند محکوم به تکرار آن خواهد شد.

منبع: ایسنازاینده رود اصفهانزاینده رود اصفهان 2زاینده رود اصفهان 3


  • سجاد ورمزیار

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی