تارتاریان

تارتاریان

تارتاریان

تارتاریان

تارتاریان

درمان معده عصبی با شربتی آرامش‌بخش

يكشنبه, ۴ فروردين ۱۳۹۸، ۰۲:۱۵ ب.ظ
درمان معده عصبی با شربتی آرامش‌بخش
درمان معده عصبی با شربتی آرامش‌بخش


درمان معده عصبی با شربتی آرامش‌بخش
یک محقق و پژوهشگر طب سنتی مصرف شربت گشنیز را در درمان معده عصبی و پیشگیری افسردگی موثر دانست.
به گزارش بهداشت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، شربت گشنیز (گشنیز+گزنه+بادرنجبویه+به‌� �یمو+عسل) حاوی ویتامین‌های A، B، C، E، K،کربوهیدرات، سدیم، پتاسیم، پروتئین، کلسیم، آهن، فسفر، فیبر، اسیدفولیک، منیزیم، منگنز، روی (زینک)، فلاونوئیدها، آنتوسیانین‌ها، زاگزانتین، کلروفیل، قند ساکاروز، گلوکز، فراکتوز و ... است.

برای بررسی خواص شربت گشنیز و اینکه مصرف این شربت برای چه افرادی مفید است با حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت وگو کردیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

مهم‌ترین خواص شربت گشنیز
حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی، درباره مهم‌ترین خواص شربت گشنیز گفت: این شربت نشاط آور است و موجب آرامش قلب و اعصاب می‌شود؛ لذا از استرس، اضطراب و افسردگی پیشگیری می‌کند.وی افزود: شربت گشنیز به علت اثر تحریک کنندگی که بر غدد درون‌ریز دارد، موجب افزایش ترشح انسولین در پانکراس می‌شود؛ لذا قندخون را پایین می‌آورد و آن را تنظیم می‌کند.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت: این شربت به علت داشتن ویتامین B۱۲، آهن و اسیدفولیک، موجب افزایش گلبول‌های قرمز خون و رفع کم‌خونی می‌شود.عظمایی بیان کرد: مصرف شربت گشنیز مشکلات گوارشی را رفع می‌کند و برای افراد مبتلا به معده عصبی بسیار مفید و اثربخش است.وی اظهار کرد: از دیگر خواص این شربت می‌توان به رفع سردرد‌های میگرنی، رفع عصبانیت و تندخویی و بهبود خلق‌وخو، ضدنفخ و بادشکن، تقویت بینایی و رفع بی‌خوابی اشاره کرد.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی بیان کرد: مصرف این شربت موجب بهبود عملکرد سیستم عصبی و تقویت حافظه می‌شود؛ لذا قدرت یادگیری را بالا می‌برد و از آلزایمر پیشگیری می‌کند.عظمایی گفت: شربت گشنیز سیستم قلبی عروقی را تقویت می‌کند و از تصلب شرایین پیشگیری می‌کند.وی اظهار کرد: این شربت دارای انواع ویتامین‌ها و املاح معدنی مفید است؛ لذا موجب تقویت، طراوت و جوان‌سازی پوست و رشد مو می‌شود و از پیری زودرس پیشگیری می‌کند.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت: شربت گشنیز تاثیر چشمگیری در رفع سرماخوردگی، آنفولانزا و سرفه دارد؛ لذا برای افراد مبتلا به این عارضه‌ها بسیار مفید است.

عظمایی بیان کرد: این شربت به علت داشتن ویتامین K، کلسیم، منیزیم، فسفر و سلنیوم تاثیر چشمگیری در تقویت و استحکام استخوان و دندان دارد و از پوکی استخوان و آرتروز پیشگیری می‌کند.وی بیان کرد: شربت گشنیز به علت داشتن ویتامین‌های A، E و C خاصیت آنتی اکسیدانی دارد، موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و از آن در برابر انواع بیماری‌ها مخصوصا سرطان‌ها محافظت می‌کند.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی اظهار کرد: کنترل فشار و چربی‌خون، رفع التهابات پوستی و بهبود سندروم پیش از قاعدگی از دیگر خواص این شربت فوق‌العاده است.عظمایی گفت: شربت گشنیز قدرت باروری را مخصوصا در مردان افزایش می‌دهد؛ لذا برای افرادی که مشکل باروری دارند بسیار مفید و اثربخش است.

منع مصرف شربت گشنیز
این محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت: مصرف این شربت برای زنان باردار ممنوع است؛ همچنین افرادی که از دارو‌های خواب‌آور و افسردگی استفاده می‌کنند باید از مصرف همزمان داروی شیمیایی با این شربت پرهیز کنند و بین مصرف دارو و شربت ۳-۲ ساعت فاصله قرار دهند.

مقدار مصرف شربت گشنیز
عظمایی بیان کرد: از این شربت می‌توان ۴ لیوان در روز و در وعده‌های صبح، ظهر، عصر و شب میل کرد.

مواد لازم شربت گشنیز
-تخم گشنیز ۷۰ گرم
-برگ به‌لیمو ۳۰ گرم
-عرق گزنه یک لیتر
-عرق بادرنجبویه یک لیتر
-عسل نیم کیلو

طرز تهیه شربت گشنیز
-برای تهیه این شربت ابتدا تخم گشنیز و برگ به‌لیمو را نیم‌کوب می‌کنیم.
-عرق گزنه و عرق بادرنجبویه را ترکیب می‌کنیم.
-گیاهان نیم‌کوب شده را درون مخلوط عرقیجات می‌ریزیم و اجازه می‌دهیم ۳-۲ ساعت بماند.
-سپس به مدت ۵ دقیقه در حرارت ملایم می‌جوشانیم.
-هنگامی که حرارت متعادل و در حدود ۵۰ درجه سانتی‌گراد شد آن را صاف می‌کنیم.
-عسل را اضافه می‌کنیم و هم می‌زنیم تا قوام بیاید.
-شربت آماده شده را درون ظرف شیشه‌ای می‌ریزیم و در یخچال قرار می‌دهیم.

طرز تهیه یک لیوان شربت گشنیز
-برای تهیه یک لیوان از این شربت ۵-۴ قاشق غذاخوری از آن را درون لیوان می‌ریزیم و بقیه را آب جوشیده ولرم اضافه می‌کنیم.
نکته: برای مصرف این شربت در فصل گرم سال به جای آب جوشیده ولرم از آب خنک و چند قطره آب لیموترش استفاده می‌کنیم.
  • سجاد ورمزیار

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی